| |
|
|
Karikatür ve önyargı
İnternetteki haberx.com sitesinden öğrendiğime göre İzmirli öğretmen ve karikatürcü Hasan Efe bir kampanya açmak istiyormuş. Amacı karikatürün eğitimde yaygın olarak kullanılması... Hasan Efe özetle diyor ki: "Karikatür 'görsel ve düşünsel' bir araçtır. Eğitim-öğretim faaliyetleri sırasında diğer araçlarla birlikte kullanılırsa, mizahi yönü sayesinde öğrenci konuları daha iyi, daha kolay kavrar." Bu söylenenlere prensipte katılırım. Ancak... Hasan Efe, "Karikatürlü eğitim sayesinde; olayları önyargısız ve tarafsız değerlendiren nesiller yetiştirebiliriz" diyor ki... Bu fikre katılmam mümkün değil. Çünkü karikatürcü, mizah yapabilmek için taraf tutmaya mecburdur. Mizahın esası güldürmektir. Bazen kahkahalarla güldürmek, bazen acı acı gülümsetmek... İyi de... Kime, niye gülüyoruz? Ya da şöyle: Karikatürcü, kime, niye gülmemizi istiyor bizden? Yanlış hatırlamıyorsam Macarlar'ın, mizaha ilişkin "Gülenleri kendi tarafımıza çekmek" gibi bir sözü vardır. Gülmek daima bir tarafta yer alıp, diğer tarafı (en azından) tiye almaktır. Başka yazılarımda çağını kavrayamayan, Türkiye'nin ve dünyanın gittiği yönü anlayamayan kimi karikatürcülerin... Ne kadar hatalı, ne kadar acımasız, ne kadar tutucu eserler verdiklerini örneklerle ortaya koymuştum. Özetle: Karikatürlü eğitim iyidir. Ancak neticede öğrencileri ne yönde eğitmek istiyorsanız o türden karikatürleri müfredata alırsınız. Yani eğer eğitiminiz olayları önyargısız ve tarafsız değerlendirmeyi amaçlamıyorsa... O eğitimi verirken kullandığınız karikatür de bir işe yaramaz.
|