|
|
|
|
|
THY'de büyük değişim
|
|
Yoğun yaz sezonunda RJ uçaklarından kaynaklanan rötar ve iptaller yüzünden eleştirilere maruz kalan Türk Hava Yolları, filoya yeni katılacak 51 uçakla baştan sona kendini yenileyecek.
Tarihin en büyük alımını gerçekleştirerek, Airbus ve Boeing'le liste fiyatı üzerinden yaklaşık 4 milyar dolarlık 51 adet yeni uçak için imza atan Türk Hava Yolları (THY), yeni uçaklarla birlikte köklü bir değişim içine girecek. Sık sık eleştiri konusu olan rötar ve iptalleri minimuma indirmeyi ve yolcu memnuniyetini en üst seviyede tutmayı amaçlayan THY, yeni uçaklarla birlikte filosunu 100 uçağa çıkaracak ve dünyadaki en genç filolardan birine sahip olacak. Amerika, Kanada, Fas ve Avrupa'dan yeni uçuş noktalarına seferler düzenlenecek. Sorularımızı cevaplandıran THY Genel Müdürü Abdurrahman Gündoğdu, uçak alımında geç kalındığı eleştirilerine katılmadığını, daha önceden yıllarca süren çalışmaları, kendilerinin çok daha kısa sürede sonlandırdıklarını söyledi. Türkiye'nin çok hızlı bir süreçten geçtiğini kaydeden Gündoğdu, "Geçtiğimiz yıl Irak Savaşı dolayısıyla elimizdeki 65 uçağı yaz aylarında değerlendirmemiştik. Uçaklarımızı Uzakdoğu ve Avrupa'ya kiraya vererek zararımızı minimuma indirmeyi düşünüyorduk. Ama bazı şeyler çok hızlı gelişti. Yaz sonu itibariyle de artan yolcu talebini karşılamak için uçak alım çalışmalarına başladık' dedi. 15'i Boeing 737-800, 5'i A330, 19'u A320 ve 12'si de A321 olmak üzere toplam 51 uçakla dünyadaki en genç filolardan birine sahip olacaklarını belirten Gündoğdu, uçaklardan ilkinin 1.5 yıl, tamamının ise 4 yıl sonra teslim alınacağını söyledi. Gündoğdu, filoya yeni katılacak uçaklarla birlikte yıllık 10 milyon yolcu kapasitesinin 20 milyona çıkacağını kaydetti. Gündoğdu'nun diğer konulardaki açıklamaları ise şöyle;
YOLCU SAYISI ARTTI Fiyatlardaki indirim ve özel havayollarının iç hat uçuşlarına başlamasıyla iç hatlarda yolcu sayısında yüzde 60, dış hatlarda da yüzde 20 arttı. Özel havayolları bir yıl içinde 70 uçaktan 100 uçağa çıktı. Buna rağmen hem THY hem de özel havayolları olarak talebi karşılayamıyoruz. Bu artışın önümüzdeki yılda devam edeceğini düşünürsek talebi karşılamak için daha büyük filoya ihtiyacımız var. Şu anda 160 olan uçak sayısının önümüzdeki yıllarda 250, 300'e çıkacağını tahmin ediyoruz.
YENİ UÇUŞ NOKTALARI Yeni uçakların filoya katılmasıyla birlikte uçuş noktalarımızın sayısı artacak. Toronto, Washington, Los Angeles, Casablanca, Helsinki, Oslo, Dortmund uçmayı planladığımız noktalar. Hedefimiz 3 yıl içinde 76 olan uçuş noktasını 100'ün üzerine çıkarmak. Şu andaki göstergeler ve Aralık ayında AB süreci ile ilgili yaşanacak gelişmeleride dikkate aldığımızda yolcu sayısında patlama yaşanacağını düşünüyoruz. Yolcu sayısı arttıkça birim maliyetler düşmeye başlayacak. Böylelikle fiyatlar daha da aşağıya çekilecek.
YEDEK UÇAK DÖNEMİ BAŞLADI Geçtiğimiz hafta itibariyle uçak sayımız uygun seviyeye geldi. Kiralamaya karar verdiğimiz 12 uçak vardı, bunlardan 8'i geldi. THY uzun yıllardan sonra ilk defa yedek uçak konseptiyle uçacak. Her an iki uçağımız yerde hazır olarak bekleyecek. Herhangi bir arıza veya aksaklık durumunda devreye sokulacak.
KABİN İÇİNDE YENİ KONSEPT Yeni alacağımız uzun menzilli uçakların yanısıra elimizdeki uzun menzilli uçakların kabin içlerini yenileyeceğiz. Business class'ta tamamen yatar koltuklar olacak. Herkesin kendine ait bir video sistemi yer alacak. Ekonomi sınıfında her yolcunun kendine ait bir ekranı olacak. Yolculara uydu aracılığı ile kablosuz internet bağlantısı imkanı sunacağız.
KARGODA HEDEF 300 MİLYON DOLAR Gelirlerimizin yüzde 10'unu (yaklaşık 160-170 milyon dolar) yolcu uçaklarımızla taşıdığımız kargodan elde ediyorduk. 1999 yılından sonra ilk defa bir kargo uçağı kiralayarak hizmete sokuyoruz. Yolcuyla paralel olarak kargoda da büyük bir artış var. Türkiye'nin kargo trafiğinin yoğun olduğu bir coğrafyada bulunması, ihracat ve ithalatın hızla artması nedeniyle kargo trafiği çok büyüdü. Genelde dünyada yolcu trafiğinden daha çok kargo trafiği artıyor. Biz de bu yarışta geç kalmamak için Airbus 310 tipi bir uçağı kiraladık. Hedefimiz üç kargo uçağı ve yılda 300 milyon dolar gelir.
|
|
|
|
|
|
|
|
|