| |
Korkuyoruz!
Feci tren kazası, toplumsal üzüntümüzün yanında hepimize bir de "korku" şırınga etti. Korkuyoruz! Korkmaya başladık!.. Diyelim ki bir uçağa, feribota veya trene biniyorsunuz. Tabii ki "korkmadan" binmek istersiniz. Çünkü "korkarak yaşanmaz!" Fakat Türk insanı "korkarak" yaşamaya başladı. Bu çok önemli bir nokta... Süleyman Demirel, yıllar önce, kendisine "demokrasi nedir" diye sorulduğunda, "İsteyen istediği yere, elini kolunu sallaya sallaya gidiyor ya!" demişti. Bu, özgürlüğün kısmen tarifiydi ama sanki şimdi bu kısmi özgürlüğümüzü bile kaybediyoruz. Bir yurttaş, Türkiye'nin demokratikleşmesi ve uygarlaşması için makul bir süre bekleyebilir. Çünkü bunlar zaman alacak gelişmelerdir. Ama eşini, ailesini, evladını bir yere gönderirken, bir uçağa yolcu ederken, bir trene bindirirken, neyi bekleyecek? Demokratikleştikten sonra mı seyahat etmeye başlayacağız?
RJ'lerin durumu nedir? Farzedelim aniden işimiz çıktı, İstanbul'dan Van'a uçakla gitmek zorundayız. THY, Ankara'ya kadar Boeing ile, Ankara'dan sonra mecburen RJ tipi uçaklarla gönderiyor. Bize şimdi birileri söylesin, RJ tipi uçağa nasıl bineceğiz? Kime güveneceğiz? Sadece pilotların ustalığına mı? Yoksa, RJ'leri önce seferden alan, sonra tekrar sefere koyan ve bir bilimsel açıklama zahmetine katlanmayan yöneticilere mi güveneceğiz? RJ'lerin yakıt tanklarındaki "metal yiyen bakteriler" ya beslenmeye devam ediyorlarsa, ya tam biz havadayken yakıt tankı gümlerse ne olacak? Başbakan Erdoğan'ın, evimize gelip cenazemize katılması neyi değiştirecek?
Fokker'lerin akibeti İnter Havayolu Şirketi'nin, pazar günü Düsseldorf-İstanbul seferini yapan "Fokker" tipi yolcu uçağı, Atatürk havalimanına inerken "dikmesi koptu- ğu" için, tarlaya sürüklendi. 110 yolcu ölümden döndü. SABAH gazetesi, bir zamanlar THY filosunda da yer alan 5 Fokker tipi uçağın tamamının düştüğünü yazıyor. 23 Eylül 1961, Fokker 27- 100 tipi uçak, Etimesgut yakınlarına düştü, 29 kişi öldü. 8 Mart 1962, aynı tip uçak Adana'ya inerken Medetsiz Dağı'na çakıldı, 11 kişi öldü. 26 Ocak 1974, Fokker 28 tipi uçak İzmir Cumaova'sından kalkarken düştü, 66 kişi öldü. 30 Ocak 1975, Fokker-28 tipi uçak, Yeşilköy'e inerken Marmara'ya düştü, 42 kişi kayboldu. 23 Aralık 1979, Fokker-28 tipi uçak, Ankara semalarında dağa çarparak parçalandı, 41 kişi öldü. Bir özel şirketi, hangi izinle,l Fokker tipi uçak kullanabiliyor. Konuyu bilmeyen "insancıklar" nasıl bu uçaklara bindiriliyor? Kaptan pilot Serdar Gürsoy'u "gıyabında" tanıyorum. Çok usta bir pilot olmasaydı, şimdi o uçaktaki yolcular için yas tutuyor olabilirdik. Ölülerin arkasından ağlamadan rahat edemeyecek miyiz biz? Nedir?
"Hızlı" proje merakı Bir şehir parkını güzelleştirmek için "hızlı" proje üretebilirsiniz. Kasabaya su getirmek için hızlı proje üretebilirsiniz. Bunlar yararlı ve akılcı işler olur. Ama ulusal taşıma sistemlerinde "hızı" siz kafanıza göre ayarlayamazsınız. Dünya kadar paranız olsa bile, projenin başlayış, bitiş, deneme ve hizmet hızını, "Newton yasaları" tayin eder! Bazı aklıevveller gibi, otomobiliyle aşırı hız yaparak trafik kazası geçirenin hesabını başbakandan soracak değiliz. Ama köprüler, viyadükler, tüneller, feribotlar, gemiler, trenler, uçaklarda meydana gelecek zaafiyetin hesabını kimden soracağız? Ölenlerden mi? Öldürülenlerden mi?
|