|
|
|
|
Onaylayan da şaşkın
Hızlandırılmış trene "güvenli" raporu veren 24 TCDD uzmanından bir bölümü "Yine aynı imzayı atar mıydınız" sorusuna çelişkili yanıtlar verdi.
İNŞAAT mühendisi Salih Başkan "Orası meçhul" derken, vagonlar için onay veren Önay Haberal "Mercedes'le köy yolunda hız yapılmaz" dedi.
*** Rapora imza atan uzmanlar çark etti
TCDD'nin hızlı tren için "uygundur" raporu yazdırdığı uzmanlardan bazıları kazadan sonra 'şüphelerden' bahsetti.
Akademisyenlerin tüm uyarılarına karşın sefere başlatılan hızlandırılmış trene TCDD'de çalışan 24 uzmandan oluşan heyet "güvenli" raporu verdi. Raporda Ankara- Haydarpaşa arasındaki mesafeyi 5 saate indiren tren için tüm gerekli teknik tedbirlerin alındığı; yol, elektrifikasyon ve sinyalizasyon açısından bir sakınca olmadığı belirtildi. Ancak 37 kişinin ölümüyle sonuçlanan kazadan sonra rapora imza atan elektrik, inşaat, makine ve jeoloji mühendislerinin yaptığı açıklamalar raporun içeriğiyle çelişti. Trenin vagonları ve lokomotifi için onay veren Önay Haberal, yol açısından ise diğer meslektaşlarını uyardığını belirterek, "Bu tren, bu yol için uygun değildi. Avrupa'da hızlı trenler için 60'lık ray kullanılması gerekiyor. Bizdeki raylar ise 49'luk. Mercedes ile köy yolunda hız yapılmaz" dedi. Raporu imzalayan mühendislerden bazıları hazırladıkları raporla ilgili şu açıklamaları yaptılar:
RAYLAR DEĞİŞMELİYDİ Makine Mühendisi Önal Haberal: Bize 'Araçlar hızlı tren için uygun mudur?' diye soruldu. Yaptığımız incelemelerde uygun olduğu görüldü. Vagon ve lokomotif açısından bizim araçlarımız hızlı trene uygun. Yol açısından hiçbir şey söyleyemem çünkü bilmiyorum. Araç yönünden çok iyi ama yol yönünden çok iyi incelemek gerekir diye yol için muhalefet ettim. Ama buna muhalefet etmek benim hakkım değil. Endişemi her yerde dile getirdim. Mercedes arabayla Rize'nin Pazar ilçesinde sürat yapamazsınız. Onları uyarıyordum. Yola da gitmedim, denemelere de katılmadım. Katılan arkadaşlar yolun çok güzel olduğunu, yola bir yıldır yatırım yapıldığını söylediler. Ama ne derece doğrudur ben bilemem. Bence ray değiştirilmeliydi. Şimdi yeniden rapor istense araç yönünden tekrar onay veririm. Ancak endişemi söyle dile getiririm. Rayların kesinlikle değişmesi lazım. Fransız demiryollarına bakın adamlar 64'lük ray kullanıyorlar. Biz 46'dan 49'a yeni geçtik. Makinistin eline ibre vermeyeceksin. Şurada şu sürat, burada şu sürati yap demeyeceksin. Bizim gibi geri kalmış ülkelerde bu yapılıyor. Makinistin inisiyatifine bırakmayacaksın.
TRENE UYGUN İnşaat Mühendisi Ferhat Demirtaş: Bizde 49'luk ray kullanılıyor. Bu demiryolunun ne zaman yapıldığı önemli değil. Sonuçta üst yapı malzemelerinin yıpranmasına bağlı olarak değiştirilip değiştirilmediği önemli. Raylarda sıfıra yakın bir yıpranma var. Traversler, balas bakımları yapıldı. Biz burada 15 Aralık'tan Mayıs ayına kadar çalışma yaptık. Bu tren 49'luk rayda gidebilir. Hızlı trenler 60'lık rayda 200-250 km hız yapabilir. Dingil aksı yüksektir. Bizim tren en fazla 150 km'ye çıkabilirdi. Kazadan sonra raylarda bir hasarın olmadığı görüldü. 80 kilometre olarak geçilmesi gereken yerden çok yüksek süratle gecince kaza olmuş.
NE DEDİLER? * İnşaat Mühendisi Dilaver Korkmaz: Kurum gerekli açıklamayı yapacak. Ben şahsi açıklama yapmak istemiyorum.
* Fizik Mühendisi Ünal Gür: Rapora araç istasyon ve sinyalizasyon konusunda onay verdim. Elektrik konusunda hatlarımızda bir sorun yok.
* İnşaat Mühendisi Salih Başkan: Bir daha böyle bir rapor yazılsa imza koyar mısınız? Derseniz, orası meçhul.
İNCİ DÖNDAŞ
|
|
|
|
|
|
|
|
|