kapat
   
SABAH Gazetesi
 
  » Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Bilgi ve Yaşam
    Otomobil
    Sinema
    Çizerler
    Kampüs
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Erdal Safak @ SABAH
 

Haydi el ele reforma

Başbakan Erdoğan'ın YÖK Yasası'nı bir süre (Gelecek yasama yılına kadar) askıya aldıklarını açıklaması, Baykal'ın da bu kararı "Yürekten kutlaması" ile, Türkiye'yi geren bir konu kapandı.
Ancak "dosya" kapanmadı. "Dosya"dan kastımız eğitim sisteminin durumu. Erdoğan'ın dün sıraladığı sorulara cevap bulunamadığı sürece de kesinlikle kapanmamalı:
"Peki şimdi ne olacak? 20 yıllık YÖK sorunu çözüldü mü? Çocuklarımızın önündeki haksız rekabet aşıldı mı? Yoksul Anadolu çocuklarının önü açıldı mı? Türkiye'nin mesleki eğitim sorunu çözülmüş oldu mu?"
Tartışmalar sırasında herkes işine gelen tüm gerekçeleri kullandı ama AB'nin konuya bakışı ve değerlendirmesinden pek söz edilmedi. Onu da biz aktaralım. İşte 2003 Türkiye İlerleme Raporu'nun "Eğitim ve sorunları" ile ilgili bölümü:
AB'den dost uyarıları
"YÖK mevcut yapısıyla üniversitelerin istihdam piyasasına daha fazla yönelmelerine engel oluyor. Üniversite mezunları arasındaki yüksek işsizlik oranı da bu görüşü destekliyor. Üniversiteleri arz yönlü yapıdan, istihdam piyasasından kaynaklanan talep üzerine kurulu bir yapıya kavuşturmak amacıyla, eğitim sisteminde reform yapılması gerekiyor.
Genel olarak orta öğretimde iki sorun varlığını sürdürüyor. Öncelikle orta öğretime olan talep, öngörülenden çok daha yüksek. İkinci olarak, mesleki ve teknik okullara yönlendirilen öğrenci sayısı planlanandan daha az. Üniversiteye giriş sınavları, genel liselerden mezun olan öğrenciler lehine ayırıma yol açıyor.
Türkiye, 1970'lerden bu yana orta öğretimde mesleki ve teknik eğitimi öne çıkaran planlar uyguluyor. Orta öğretim sonrası meslek yüksek okullarına sınavsız giriş hakkı dahil, mesleki ve teknik öğretimin konumunu güçlendirmeye yönelik birçok yasal önlem alınmakla birlikte, sözkonusu tedbirler düz liselere olan eğilimi tersine çeviremedi."
Rapor bu saptamaları yaptıktan sonra "Sonuç" bölümünde şu önerilerde bulunuyor:
"Üniversiteleri istihdam piyasasına daha fazla yönlendirmek amacıyla YÖK'ün koordinasyon görevi gözden geçirilmeli.
Türkiye orta öğretime yönelik olarak planlanan hedef ve stratejilerini gözden geçirme ve orta öğretimin yüksek öğretim üzerindeki baskısını hafifletme yönünde teşvik edilmeli..."
Gecikirsek kaybederiz
AB Komisyonu bu nazik ama son derece net ifadelerle demek istiyor ki, "Türkiye'nin bugünkü eğitim sistemi tam üyelik müzakerelerine başlamaya belki engel sayılmayabilir ama tam üyelik sürecinde önemli bir sorun oluşturur."
Çözüm? Elbette çağdaş, bilgi toplumunun gereklerine uygun, köklü bir eğitim reformu. Hem orta, hem de yüksek öğretimde.
AB bir yana, Türkiye'de 1990'ların ortalarından bu yana düzenlenen tüm Milli Eğitim Şuraları'nda bu talep seslendiriliyor. Ayrıca hem AK Parti'nin seçim beyannamesinde, hem de CHP'nin programında "eğitim reformu" vaadi var. Üstelik ikisi de bu zorunluluğu Atatürk'ün sözüne dayandırıyor: "Fikri hür, vicdanı hür, irfanı hür nesiller yetiştirmek..."
Erdoğan'ın etkili danışmanı Cüneyd Zapsu geçenlerde "Esaslı bir eğitim reformu yolda" diyerek, bu doğrultuda hazırlıklar olduğu mesajını verdi. Bizce hükümet reform projesini en kısa sürede kamuoyunda tartışmaya açmalı.
Projenin hayata geçirilmesinde ana muhalefetin desteğini mutlak bir zorunluluk görmeli. Tıpkı uyum paketlerinde, Anayasa değişikliklerinde olduğu gibi.
Yetmez; bilgi toplumunun can damarı olan, "Üçüncü sektör" diye tanımlanan ve hükümetin her fırsatta çok önemsediğini vurguladığı sivil toplum örgütlerinin de katkısı istenmeli.
Toplumun tüm kesimlerinin mutabakatıyla bu reform gerçekleştirilmezse, Adalet Bakanı Cemil Çiçek'in ifadesiyle, "Türkiye mesleksizler toplumu haline gelir."
Ve böyle bir Türkiye sadece AB'de değil, bilgi üretim ve rekabetine dayalı dünyada da kendine yer bulamaz.

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Bir zamanlama şaheseri   / 04-06-2004
 OPEC, El Kaide ve BOP   / 03-06-2004
 Haydi el ele reforma   / 02-06-2004
 Bir Alman'ın saatli bombası   / 01-06-2004
 Derin bir konu   / 31-05-2004
 İmralı'dan giden emir   / 30-05-2004
 Vetoyla gelen fırsat   / 29-05-2004
 Kimler geldi, kimler geçti   / 28-05-2004
 Ayağa sıkılan kurşun   / 27-05-2004
 660 yıllık mikropla savaş   / 26-05-2004
ERDAL ŞAFAK
Kıyametin arefesinde
Bugün Dünya Çevre Günü. Daha...
MANSUR FORUTAN
Dünya barışı için çabalıyorum
Petrol bağımlılığımızı...
MEHMET BARLAS
"Doğanın Dengesi" ile "Doğan'ın Yengesi"...
ALİ KIRCA
Fikrimin ince gülü...
Sonradan Sarı Mersedes adıyla...
NEBİL ÖZGENTÜRK
Bir İstanbul Masalı'ydı!
Az sonra gelip geçecek...
REFİK DURBAŞ
Türkiye'de eğitim sistemi...
Türkiye'de eğitim sistemi...
SAVAŞ AY
Belki şehre bir 'Buş' gelir!..
Allah nazarlardan...
HINCAL ULUÇ
Papa niye yeri öpüyor?..
Orezil, o iğrenç, o felaket...
Ödül avcısı
Ödül avcısı
Babası, dayısı, hatta annesi bile futbolcu olan Alex Souza, Profesör...
Nobre ile bir yıl daha
Nobre ile bir yıl daha
Transferde fırtına gibi esmeye başlayan Fenerbahçe, geçen sezon...
Şeyh Yasin'in intikamını aldı
Şeyh Yasin'in intikamını aldı
İsrail gazetesi Haaretz, Başbakan Erdoğan'ın İsrail'e çatmasına...
Küçük Mustafa'dan Bush'a özel şemsiye
Küçük Mustafa'dan Bush'a özel şemsiye
Tübitak'ın Ankara'da düzenlediği Buluş Şenliği, küçük...
Verheugen de moral verdi
Verheugen de moral verdi
AB Komisyonu'nun genişlemeden sorumlu üyesi Günter Verheugen,...
Ara vizeyi geçtik
AB'nin Haziran Zirvesi sonuç bildirgesinde Türkiye'ye övgüler...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Bilgi ve Yaşam | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.