|
|
|
|
Uçak zamlanacak
Petrol fiyatlarının artış göstermesi ve doların değer kazanması sebebiyle havayolları, maliyetlerini karşılamak için ek önlem arayışına başladı
Havayolu şirketleri 11 Eylül'den sonra ilk defa ilave tedbir almaya zorunlu kaldıkları bir tabloyla karşılaştı. Petrol fiyatlarının en yüksek seviyeye çıkması, para piyasalarını da etkileyen doların değer kazanması uçak biletlerine ek zammı gündeme getirdi. Petrol fiyatlarının artması sebebiyle ilk önlem paketini British Airways devreye soktu. İngiliz havayolu, İngiltere içindeki uçuşlarında yolcu başına 2.5 pound, yurtdışı uçuşlarda ise 4 USD ek ücreti tarifesine koydu.
Uçak yakıt fiyatlarının geçen yılın aynı dönemine oranla yüzde 46 düzeyinde artması, doların ani yükselişi Türkiye'deki havayollarını da düşündürmeye başladı. Özel sektör havayolları daha önceden seferlerini tur operatörlerine sattıklarından nasıl bir önlem alacaklarını henüz kararlaştırmış değiller. Tek görünen çözüm yolu havayolları ile tur operatörlerinin pazarlık masasına oturması. Ancak, iç hatlarda sefer yapan Onur Air ve Fly Hava Yolları yetkilileri, düşük maliyetle yaptıkları seferlerin hem yakıt hem de dolar kurundaki artıştan ciddi oranda etkilendiğini belirterek, bilet fiyatlarını yeniden düzenleme zorunda kalacaklarını ifade ettiler.
Mevcut durumda çok uçtukça çok zarara uğradıklarını belirten özel sektör hava yollarının içine düştüğü sıkıntı Avrupa'da havacılık sektörünün gündeminde birinci sıraya oturmuş bir tartışma konusu. Özel havayollarının yaptıkları hesaplamalara göre Avrupa uçuşlarında yolcu başına (gidiş/dönüş) 16 USD'lik ek bir maliyet ortaya çıkıyor.
TERMİNAL SIKINTISI Öte yandan Onur Air ve Fly Air'in Türk Hava Yolları'nın çok altında fiyatlarla iç hatlarda uçmaya başlamasının ardından bazı terminallerde ciddi problemler ortaya çıktı. Özellikle yaz sezonuyla birlikte Atatürk Havalimanı, Kayseri, Diyarbakır, İzmir Adnan Menderes, Gaziantep ve Diyarbakır hava meydanları en fazla rahatsızlık duyulanların başında geliyor. İç hat yolcusunun artmasına rağmen Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) başta olmak üzere havalimanlarında hizmet veren kamuya ait diğer kuruluşların elaman, teknik donanım ve diğer ihtiyaçları talebe göre düzenlemediklerinden kaynaklanan bu durum için hem THY hem de özel sektör havayolları çözüm bekliyor.
Gökhan Artan
|
|
|
|
|
|
|
|
|