|
|
TAV'ın rasyoları tutmamış
Antalya II. Dış Hatlar ve Dalaman Dış Hatlar terminal ihalelerine kriterleri uygun olmadığı için katılamayan, ancak Esenboğa İç ve Dış Hatlar Termimali, Katlı Oto- parkı ve Mütemmimler İhalesi'ni kazanan Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminali'nin Yap-İşlet-Devret (YİD) modeliyle 2000'- den bu yana üstlenen Tepe Afken Vie (TAV) Konsorsiyumu'nun yaşadığı inişli-çıkışlı gelişmelerle ilgili sorularımıza tek bir kaynaktan cevap geldi. Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Genel Müdürlüğü gönderdiği cevapta konuyu etraflıca anlatırken TAV Yönetim Kurulu Başkanı Ali Kantur'un sessiz kalması dikkat çekici. Neticede bir başarıya imza atmış olmasını tek yeterli gerekçe olarak algılamak mümkün. DHMİ'nin izahatına gelince; Her ihalenin ayrı bir projesi ve fizibilitesinin olduğu ve bu bağlamda her ihalenin farklı bir etiğe sahip olduğu birinci detay. Antalya II. Dış Hatlar Terminal Binasının İhale Şartnamesinin şartları ile Esenboğa Hava Limanın Yeni (İç-Dış Hatlar) Terminal Binasının İhale Şartnamesinin Şartları (rasyolar, ciro tutarları, iş bitirme belgelerinin niteliği) birbirinden çok farklı olma gerekçesi ise konunu bir başka boyutunu oluşturuyor. "4 Kasım 2003 tarihinde yapılan Antalya II. Dış Hatlar Terminal Binasının ihalesine TAV Yatırım, Yapım ve İşletme A.Ş firması değil, BİLKENT HOLDİNG A.Ş. katılmıştır. BİL- KENT HOLDİNG A.Ş. Ortak Girişim olarak değil, tek başına bu ihaleye teklif vermiştir. Söz konusu firma, ihalenin rasyo ve ciro ko- şullarını sağlamış, ancak terminal binası yaptığı veya işlettiğine dair bir iş bitirme belgesini kendi tüzel kişiliği adına ibraz etmediği için, yetersiz bulunarak ihale dışı kalmıştır. 12.04.2004 tarihinde yapılan Esenboğa Hava Limanı Yeni ( İç-Dış Hatlar ) Terminal Binası ihalesine ise Bilkent Holding A.Ş. değil, Akfen - Tepe Ortak Girişimi teklif vermiştir. Bu ortaklık ; Esenboğa için belirtilen rasyo kriterleri ile ciro meblağını sağlamış, ayrıca kendi tüzel kişilikleri adına asgari 25.000 m2 büyüklüğünde Terminal Binası yaptıklarına ilişkin iş bitirme belgesini de ihaleye ibraz etmişlerdir." DHMİ yetkilileri bu açıklamayı yaptıktan sonra, Tepe-Akfen'in önceki iki ihaleden çıkardığı dersle en uygunu teklifi vererek Esenboğa'yı kazandığına işaret ediyorlar. Acaba Ali Kantur'un ters bakış açısıyla söyleyeceği bir şey yok mu? Çünkü, her iki ihaleye de teknik yetersizlikten dolayı giremeyen TAV'dan bazı üst düzey yetkililer tepkilerini bana da iletmişlerdi. TAV ve DHMİ yetkililerine söylenebilecek tek şey var; Yurtiçinde olabildiğince rekabete açık, şeffaf işler yapılması, yurtdışında ise TAV ve Bayındır gibi diğer kuruluşların devleti arkalarında görecekleri desteklerle başarılara imza atmaları ülke menfaatinedir.
|