|
|
Hangi denizcinin filosu?
'Denizciler ileri, filoları geri gidiyor' yazıma sektörde hem olumlu hem de menfi yönde eleştiriler geldi. Bir deniz donatanı olaya farklı açıdan bakarak ilginç bilgiler aktarıyor. 'Şu anda 15 kadar Türk firması, uluslararası piyasalarda çalışabilecek evsafta son derece modern 65 adet civarında gemi inşa ettiriyor. Bu gemilerden ufak tonajlı olanlar (3.000 - 20.000 DWT arası) Türk tersanelerinde, daha büyükleri (30.000 - 165.000 DWT arası veya çok özel, RORO gemileri emsali ufak gemiler) yabancı tersanelerde yapılıyor. Bir buçuk milyar dolar civarında bir yatırım bu, hiçte küçük denemez! Türk tersaneciliği altın cağını yaşıyor. Türk Donatanları özellikle uzak doğu tersanelerinin en mutena müşterileri arasına girdiler. Akilli yatırım yapan firmaların kredi temin sorunu hiç yok, hatta belki en ucuz yabancı kredileri alıyorlar! Yerli donatanların başlattığı ivme ile; kendi hesaplarına yaptırdıkları gemileri yabancı donatanlara satarak Türk gemi inşa kalitesini uluslararası piyasalarda tanıtmaları sayesinde, bir dolu yabancı yatırımcı da Türk tersanelerine doğrudan sipariş veriyor! Tersaneler kendilerine çeki, düzen verdi; artık gemi insaiyecileri yok olmuyor; bilakis yerlerine çok kalitelileri yetişmeye başladı. Zira artık bu sektörden birçok insanin karnı doyuyor! Son 5 - 6 yılda Türk donatanlarından "bazıları" yine son derece modern gemilere sahip oldu. Hiç kimseden teşvik almadan yatırım yaptı, kredi aldı; yabancı firmaların taşıma islerini yapıyor. Hatta ülkemizin yakın çevresinde birçok ülke Türk donatanının başarısına gıpta ile bakıyor! Yabancılardan bu isleri kapmak için siyaset, torpil veya rüşvet gerekmiyor; tek geçerli akçe kalite, bilgi ve ticari bilek gücü! Başka alanlardan para kazanan ve kazançlarını deniz piyasasına yatıran, hem de Türkiye'nin en mümtaz isimlerinden bir dolu işadamı var. Bu "sonradan olma denizciler" piyasada ciddi ve her şeyden önce "helal paralar" kazandı, kazançlarını yine deniz piyasasında yatırımlara dönüştürme konusunda da ciddi sebat ediyor. Ama nedense bu gruptaki denizcilerin hiç sesleri çıkmıyor; fazla çalışmaktan, konuşmaya vakit bulamıyorlar herhalde!' Görüldüğü üzere denizcilik sektörünün stratejik sektör olarak ilan edilmesi gibi gerekçelerin arkasına saklanmak yerine, iş yapmak, piyasa yapmak, devletin sırtına binmeden vira bismillah demek gerekiyor. Sadece bir gurup denizcinin özel arzu ve istekleriyle yola çıkılması halinde, bileğinin gücüyle çalışanların durumu ne olur? Biraz da bu taraftan bakmakta fayda var.
|