|
|
Yanıtlara yanıtım...
Aydın Doğan'ın açıklamaları incelendiğinde kendi açısından haklı sayılabilecek bir yöntem izlemiş. İddia etmediğim konuları bile iddia ediyormuşum gibi yanıtlamış. Örneğin ben hiçbir yazımda, 'Yaysat, SABAH'ı kasten dağıtmadı' ifadesini kullanmadım. Aynen şu cümleleri kullandım: Belki bizim gücümüz tükendi, iyi gazete yapamadık. Belki kiminin iddia ettiği gibi Yaysat dağıtım işini bilinçli olarak sekteye uğrattı. Belki de her ikisi. Belki de farklı nedenler. Ama gerçek değişmiyor, SABAH eriyordu." Bu ifademi, 'Yaysat, SABAH'a kasten tiraj kaybettirdi' şeklinde tercüme etmek ve yanıtlamak doğru değil. Yazılarımda vurgulamaya çalıştığım gerçek şu: SABAH batmadığı, kendine ait yeni bir dağıtım şirketi kurduğu için Doğan, gazete dağıtımında tekel olma fırsatını kaçırdı. Doğan, Hürriyet'in yıllık dağıtım cirosunu da örnek vererek, bu tezimi çürütmeye çalışmış. Halbuki gerçek farklı. Örneğin Merkez Grubu'na ait Merkez Dağıtım Pazarlama'nın (MDP) yıllık cirosu 155 milyon doları geçiyor. Kabul etmek gerekir ki, eğer SABAH yaşatılamamış olsaydı, böyle bir dağıtım şirketi de kurulamayacaktı. O zaman 20 adet ulusal günlük gazete, 200 adet haftalık ve aylık periyodlu yayını kim dağıtacaktı? Tabii Doğan'a ait Yaysat. (MDP'nin şu anki pazar payının yüzde 40'a ulaştığını belirtmeliyim.) Anlatmaya çalıştığım çıplak gerçek bu. Nitekim, MDP devreye girince Yaysat'ın halka açılma planı durdulmadı mı? Çünkü Yaysat için hedeflenen kâr ve ciro rakamları çöktü. Ayrıca Doğan, protokol yaparak, SABAH'ın başına oturduğu zaman, Bilgin'i "Dağıtım işinde Yaysat'ı güçlendirelim. Nasıl olsa sizin ödeme planınıza bu şirket kefalet verecek" diyerek ikna etmiş olabilir mi? Nitekim ilk iş olarak dağıtım şirketi BBD'nin kadrosu 400 kişiden, 30 kişiye indirildi. Komisyon konusunda ilgili şirketi aradım. Öğrendiğim bilgi şu: Türkiye'de dağıtım şirketlerinin bayilere ödediği komisyonlar gazetelerde; yüzde 12.5, dergilerde ise yüzde 18'e yükseliyor. Dağıtım şirketlerinin kendilerine aldıkları komisyonlar ise bu oranların dışında. Bu oran Yaysat'ta yüzde 6.5 olarak belirlenmişti. 'Dağıtım komisyonu 1.25'i aşmamıştır' demek bu nedenle doğru değilmiş.
|