|
|
|
|
|
|
İster külâhta ister pakette hepsi birbiriyle rekabette
Eskiden açık halde satılan dondurma, son 10 yıl içinde 185 milyon dolarlık pazar yarattı. Bu yıl piyasanın yüzde 8 oranında büyümesi bekleniyor. Genç nüfusuyla büyük gıda şirketlerini cezbeden Türkiye, bu yaz yeni ürünlerin piyasaya çıkmasıyla, dondurma savaşlarının yaşanmasına sahne olacak. Artık doktorlar da temiz üretildiği, fazla ve hızlı yenmediği taktirde dondurmanın zarardan çok faydaları olduğu yönünde birleşiyor.
Önce seyyar dondurmacılarımız vardı, sokaklarda "Çikolata, kaymak dondurmaaaa...." nidalarının duyulmasıyla oyunları yarıda keser, hasta olmayacağımıza dair binbir yeminle, annelerimizden dondurma parası isterdik. Sonra okul köşelerinde açılan dondurmacı ve pastanelerle birlikte, harçlıklarımızın önemli bir kısmını limonlu, çilekli, karamelli gibi artan çeşitleri ile tepeleme doldurttuğumuz külâhlara yatırır olduk. Beslenme uzmanlarının dondurma üzerindeki 'yasakları' kaldırmaya başlaması ise belki de dondurmanın hızla gelişen bir sektör haline gelmesinde en büyük rolü oynadı. Doğru yendiği takdirde hasta etmeyeceği, aksine besleyici ve sağlıklı bir tatlı olan dondurmayı her yaştan insanın yemesi gerektiği yönündeki yaygınlaşan bilgi, satışları artırdı. Genç nüfusuyla büyük şirketleri cezbeden Türkiye'de, son 10 yıl içinde 180 milyon dolarlık dondurma piyasası oluştu. Bu yıl ise piyasanın yüzde 8 oranında büyümesi bekleniyor. Sayısız meyve çeşitleriyle hazırlanan rengarenk dondurmalar, şık ambalajlara girip marketlerde yerlerini aldı. Algida, Panda, Ülker-Golf, Alaska ve Memo firmaları, milyon dolarlık yatırımlar ve reklam kampanyaları ile büyük bir pazar oluşturdu. Piyasaya önce Panda ve Memo gibi markaların girmesine rağmen, sektördeki asıl büyüme, 1991 yılında Algida Türkiye'nin kurulması ile başladı. Ardından 1937 yılından bu yana faaliyet gösteren Almanya'nın ünlü dondurma markası Schöller de Türk pazarına girdi. Schöller Bursa'da 50 milyon marklık yatırımla Amerikan tipi dondurma olan "Manhattan Ice Cream" serisini ve yoğurtlu dondurmayı üretti. Geçtiğimiz yıl ise Ülker bu tesisleri aldı ve dondurma piyasasına böylelikle adım attı.
REKABET HIZLANDI 1991 yılına kadar piyasanın yüzde 80'i açık dondurmadan oluşurken, markalaşmanın başlamasıyla bu oran yüzde 27'lere düştü. 2003 yılında yapılan piyasa araştırmasına göre; Türkiye'deki markalı dondurma pazarının yüzde 80'ini Algida elinde bulunduruyor. Pazarın yüzde 10'u Ülker'e aitken yüzde 5'ine ise ABD'li Venexia isimli şirket sahip. Şimdi üreticiler, mayıs ayında piyasaya çıkaracakları yeni ürünleriyle, dondurma savaşları için çok sıkı hazırlanıyor.
Ülkelere göre tüketim Türkiye'de kişi başı dondurma tü-ketimi 1 litre, Avrupa ülkelerinde 5-7, İsveç'te 14, Amerika'da 25 litreyibuluyor. Algida, Nestle ve Mars,dünya dondurma piyasasındaki ön-de gelen şirketleri arasında yer alı-yor. Diğer dondurma üreticileri ara-sında McDonald's, Baskin Robbins veDairy Quenn bulunuyor.
İstanbul'un tanınmış dondurmacıları İstanbul'un Avrupa ve Anadolu yakasındaki en tanınmış dondurmacıları şunlar: Moda Kup: Moda Cad. No: 264 Moda Tel: (0 216) 345 79 12
Ali Usta: Moda Cad. No: 264/A Moda Tel: (0 216) 414 18 80
Mado Dondurma: İstasyon Cad. Seyit Ali Sk. No: 42 Yeşilköy Tel: (0 212) 663 38 67
Roma Dondurması: İstasyon Cad. No: 40 Yeşilköy
Zeynel: Bağdat Cad. No: 302 Caddebostan Tel: (0 216) 411 45 86
Venüs Pastanesi: Nispetiye Cad. No: 16 Etiler Tel: (0 212) 263 51 91
Bafra Balkaymak: Moda Cad. Ferittek Sk. No: 17/1 Moda Tel: (0 216) 347 33 59
YILDIZ ATEŞ MERKEZ
|
|
|
|
|
|
|
|
|