|
|
Beş yıl sonra dünyaya açılacağız
Yeşil Kundura'nın sahibi Mustafa Yeşil'in 32 yaşındaki kızı Emel Yeşil, sekiz ay önce şirketin başına geçti. Yeşil, beş yıl sonunda 50 mağaza açmış olmayı hedefliyor.
Türkiye'nin en tanınmış ayakkabı zincir mağazalarının başında gelen Yeşil Kundura, ayakkabıcılık sektöründe tarih yazmaya hazırlanıyor. Emel Yeşil, bundan sekiz ay önce yönetimini babası Mustafa Yeşil'den devraldığı Yeşil Kundura'ya çok kısa sürede yeni mağazalar ekledi, 2003 yılında şirketin cirosunu 45 trilyon liraya yükseltti. Yeşil'in 2004 için hedefi ise 54 trilyon lira.
İŞE SIFIRDAN BAŞLADI Emel Yeşil, Marmara Üniversitesi İktisat Fakültesi Çalışma Ekonomisi Bölümü'nden 1992 yılında mezun oldu. Yeşil Kundura'nın toptan bayii satışını yapmak üzere iki arkadaşıyla 'Turumar' adında bir şirket kurdu. İşe sıfırdan başlayan Emel Yeşil, kısa sürede 75 bayii açtı. 1994 yılında dünyanın en tanınmış markaları arasında yer alan Caterpillar, Merrell, Harley Davidson, Wolverine, Hush Pupies, Geox markalarının Türkiye'deki distribütörlük ve imalat hakkını alan Yeşil Kundura, yurt içinde büyük çapta satış yapmaya başladı. Bunun üzerine Emel Yeşil, Turumar'ı feshetti ve ekibini Yeşil Kundura'nın bünyesine kattı. Babasının mesleğini sürdürmekte karar kılan Emel Yeşil, yurtdışı tecrübesi edinmek için 2000 yılında ABD'ye gitti. Nasdaq Borsası'nda birkaç ay içinde 'Netcaine Trading' adlı bir aracı kurumun lisansını aldı. Günde 30 milyon dolarlık hisse alıp satan Netcaine Trading'i 75 kişilik trader (hisse alıp satan kişi) portföyüyle 2003 Nisan ayında 'e*trade' adlı bir aracı kuruma sattı. Bu arada Yeşil Kundura'nın markalarının ABD'deki takiplerini de yaptı. Kendi deyimiyle 'hayatının dönüm noktası' olan iki yıllık yurt dışı tecrübesinden sonra, 2003 yılının haziran ayında Türkiye'ye kesin dönüş yaptı. Eylül ayında şirketin başına geçerek piyasaya fırtına gibi girdi.
EKİBİNİ YEŞİL'E KATTI Emel Yeşil, iki kız arkadaşıyla kurduğu 'Turumar' adlı şirketin kuruluş aşamasını şöyle anlatıyor: "Turumar'ın asıl amacı Yeşil'in markalarını pazarlamaktı. 75 bayinin toptan pazarlama faaliyetleriyle ben ilgilendim. Yeşil Kundura, 1994 yılında Caterpillar, Merrell, Harley Davidson, Wolverine, Hush Pupies, Geox markalarının Türkiye distribütörü haline geldi. Çok büyük çapta yurt içine satış yapmaya başladı. Turumar'ı feshettim ve ekibi Yeşil'in bünyesine kattım. Bu maraton altı yıl sürdü. Her şeyi Yeşil Kundura adına yaptık". Emel Yeşil, ABD'den dönmesinin, aile meclisinin yönetici olarak kendisini seçmesinde çok etkili olduğunu söylüyor. ABD'de hiçbir zaman Yeşil Kundura'nın ulaştığı noktaya ulaşamayacağını belirten Yeşil, "Bir aile şirketimiz var. İki kardeşiz. Ağabeyimin kendi işlerinin çapı çok büyük. Burada işleri yürütmek için ikimizden birinin dönmesi gerekiyordu. O da ben oldum. Her konuda babamın desteğini görüyor, tecrübelerinden yararlanıyorum ama son karar bana ait. Hem baba mesleğini yapıyorum hem de soyadımızı devam ettiriyorum" diyor. Şirketin başına geçtiğinde ilk işinin müşteri araştırması olduğunu belirten Yeşil, yaşadıklarını şöyle anlatıyor: "Yaptığım araştırmalar sonucunda Yeşil markası olarak müşteri yapımızı çok iyi tanımlayamadığımızı gördüm. Yeşil deyince kiminin aklına asker botu geliyor, kimi sadece bünyemizdeki markaları biliyor. Türkiye'nin yapısına baktığımız zaman A, B, C, D grubu müşteri gruplarından C ve D grubunun Yeşil müşterisi olduğunu tespit ettim. Bütün koleksiyonumuzu, ürün yapımızı, fiyat politikamızı, hepsini buna göre belirledik". Yeşil Kundura'nın kendi imalatı olan ürünlere ayrı bir medya planlama ve lansman yaptıklarını söyleyen Emel Yeşil, C ve D sınıfı müşterileri hedeflediklerini ve fiyatlarını aşağı çektiklerini belirtiyor. Üretim güçlerini kullandıklarını vurgulayan Yeşil, bu sayede insanların mağazalarına akın ettiğini söylüyor.
Pınar ŞENGÜL
|