Artık Fenerbahçe her zaman yanınızda.... Hoş geldin Fenerbahçe TV. Hürriyet ve Milliyet gazetelerinde bu cümlelerle yayınlanan ilan şöyle devam ediyordu: Bravo TV (Doğan Grubuna ait) bugün saat 17'den itibaren Fenerbahçe TV olarak yayına başlıyor. Fenerbahçe TV'yi tüm Türkiye'de Türksat 1C uydusu üzerinden dijital görüntü ve ses kalitesi ile üstelik bedava izleyebilirsiniz.
FreeTV-Sansui çok yakında hayatınızı değiştirecek... Bekleyin... Aslında buna ilan değil "haberci" demeliyiz.
Bu ilanın içerdiği mesajlar, Türk futbol endüstrisinde pek çok dengenin, bu yıl bitmeden değişebileceğini gösteriyor. Değişim kimlerin lehine, kimlerin aleyhine olacak? Bilmek zor. Ama müthiş bir kapışma yaşanacağından emin olabilirsiniz.
Önce mesajları inceleyelim; İlan FBTV'yi "digital görüntü ve ses kalitesi ile üstelik bedava" izleyebileceğimizi müjdeliyor.
Kanal, Bravo TV'den yayınlanıyor. Eğer elinizin altında uydu alıcınız var (Vestel, Arçelik, Beko satıyor) ise yıllardır havada açık olan, bedava izlenen yayınlar gibi, Fenerbahçe TV'yi zaten izleyebilirsiniz. Peki malumu neden ilan ediyorlar?
Belli ki üç ayaklı bir işbirliği yaşanıyor. Fenerbahçe: kendi kanalını duyuruyor. FBTV'yi aynı zamanda CNN Türk'ün eski yöneticisi Nuri Çolakoğlu kurdu. Hiçbir para ödemeden Doğan Grubu'nun Bravo'- sundan yayın yaparak taraftarlarına ulaşıyor. Hedefi, tv yayın haklarından elde ettiği gelirini artıracak bir formül bulmak, gerekirse kendi maçlarını kendi kanalından (paralı) yayınlamak.
FreeTv-Sansui/Digicom: Çok yakında hayatımızı değiştirecekmiş! Aslında uydu alıcısı pazarlıyorlar. Türkiye'de 3 milyon evde uydu alıcısı var. Ve bunların önemli bölümü monolog. Şu anda ses ve görüntü kalitesini artıran digital uydu alıcılarına dönüş yaşanıyor. Öğrendiğime göre ayda 100 bin digital alıcı satılıyor. Digicom, pazarda 300 bin-400 bin uydu alıcısı satmayı planlıyor. Uydu alıcıları yaklaşık 200 milyon lira civarında.
Doğan Grubu: Digitürk'e rakip bir digital platform yaratmak istiyor. Bunun için Türk Futbol maçlarının naklen yayını çok önemli. Bu yıl futbol federasyonu futbol maçlarının yayın haklarını ihaleye çıkaracak. Bu ihaleye girmek isteyen grupların ciddi bir uydu alıcı sistemi kurmaları gerekiyor.
İşte şu anda stratejik bir işbirliği içine girdikleri anlaşılan Digicom yaygınlaştığında, Doğan'ın eli güçlenecek.
Digiturk futbol kulüplerine şu ana kadar 330 milyon dolar aktardı. Fenerbahçe, Galatasaray ve Beşiktaş 42.9'ar milyon dolar, Trabzon 29.7 milyon dolar aldı. Geriye kalan 170 milyon dolar da diğer futbol takımlarına aktarıldı.
Üç büyükler aldıkları payı beğenmiyor. Fenerbahçe aslan payını istiyor. Hatta son günlerde "Beşiktaş arayı açtığı için Lig TV'nin abone sayısı artmadığı gibi düşmeye başladı. Lig'e renk gelmesi için puan farkının kapanması gerekir" dedikoduları yapılıyor. Önceki gün Beşiktaş taraftarlarının Lig TV çalışanlarına yönelik tutumu bu dedikodularla ilgisi var mı? Bilmiyorum.
Ama yeni bir digital platformun sesleri geliyor. Bu noktada söylenecek her şey spekülatif olacak. Yine de tahmin edeyim: Fenerbahçe, Galatasaray ve Beşiktaş'ın en büyük gelir kalemini oluşturan TV yayın haklarını kendileri pazarlamak için hareketleneceğini düşünüyorum. Bunun için Doğan Grubu'nun yaklaşımı da çok önemli. Tabii konu pişmediyse!
Bu sıralar, spor kamuoyunun konuya ilişkin haberlerine daha dikkatli bakmakta fayda var...