kapat
E-gazete
|
Sarı Sayfalar
|
Arşiv
|
Üye Ol
|
Üye Girişi
|
Okur Temsilcisi
|
English
|
Kırmızı Alarm
  
25 Kasım 2008, Salı
Sabah
 
Haberler Spor Günaydın Ekler Dosyalar Servisler Multimedya Astroloji Kültür-Sanat İşte İnsan Çocuk Kulübü Çizerler
Sabah Günaydın Cuma Cumartesi Pazar Buzz
 
24 Saat
24 Saat
MUHARREM SARIKAYA

Enerjide yeni kartlar...

Başbakan Tayyip Erdoğan'ın Hindistan gezisi iç politikaya kurban gitti. Ekonomik kriz, özel bankalar ve seçim mesajları ön plana çıktı.
Gezinin, enerjide yeni kartların açılmasına olanak tanıyan yönü görülmedi.
Oysa gezide ele alınan projeler Türkiye'nin enerji politikası açısından çok önemli.
Belki Samsun-Ceyhan petrol boru hattına Rusların sıcak bakmasını sağlayacak gelişmeye gebe...
Veya bölgedeki boru hatlarının tersine akmasına neden olacak düzenlemeye...
Bir diğer anlatımla şapkayı ters giydirecek nitelikte...
Proje, Rus ve Hazar bölgesi petrolünün Türkiye ve İsrail üzerinden geçip Hindistan'a kadar uzanacak yolculuğuyla ilgili.
Çünkü Hindistan, Basra Körfezi petrolüne bağımlılığını azaltmak istiyor.
Hazar bölgesinden aldığı 600 bin varil (1 varil: 159 litre) petrolün daha süratli ve güven içinde ulaşmasını arzuluyor.
Oysa petrol Karadeniz'deki Supsa veya Novorossiysk limanlarından tankere girdikten sonra en erken 36, en geç 50 gün içinde Hindistan'a varıyor.
Rusya-Gürcistan savaşından yara alan Supsa da düzenli çalışamıyor.
Üstelik, yolculuğun Kızıldeniz sonrasındaki korsan tehlikesi de ortada duruyor.
Ayrıca Süveyş Kanalı'ndan 200 bin dwt taşıma kapasitesinin üzerindeki gemilerin geçişine izin verilmediği için, petrol daha fazla sayıdaki tanker ile taşınmak zorunda kalınıyor.

Akdeniz hattı
İşte proje de uzak Asya'nın bu talebine olanak tanımak için Türkiye-İsrail ve Hindistan arasında üç yıldır süren görüşmeler sonucunda ortaya çıktı.
Buna göre ilk aşamada Ceyhan'dan çok daha büyük tonajlı gemiler yükleme yaptıktan sonra İsrail'in Akdeniz'deki Aşkelon (Ashkelon) limanına gidecek.
Buradan İsrail'in Akabe Körfezi'ne uzanan Tipline boru hattıyla Eliat limanına vardıktan sonra, tekrar gemilere yüklenip Hindistan'a gidecek.
Petrolün bu yolculuğu 16 gün sürecek...
Bu arada Akdeniz'in altından bir milyar dolarlık yatırımla, yanında fiberoptik ve su hattı da bulunan boru hattı döşenecek. Aynı şekilde Eliat'tan Hindistan'a bir boru hattı uzatılacak.
Böylece Azerbaycan'daki kuyudan çıkan petrol, boru hattıyla Hindistan'a varacak.

Samsun-Ceyhan
İsrail projeye Rusya'yı da katmak istiyor.
Moskova'nın soğuk yaklaştığı Samsun-Ceyhan boru hattına desteğini bekliyor.
Zaten Bulgaristan ve Yunanistan anlaşarak inşasına başlanılan BurgazDedeağaç hattının randımanlı olmayacağını Ruslar da görüyor.
Ayrıca İran, Pakistan üzerinden Hindistan'a hat planı yaparken, Suudi Arabistan da Akdeniz'e petrol akıttığı Sumed boru hattını tersine çalıştırarak oyuna girmeye hazırlanıyor.
Bu durumda Moskova'nın Samsun-Ceyhan'a desteğini getirir mi?

Nükleer pazarlık
İşte bu noktada nükleer enerji pazarlığı işin içine giriyor.
Konuşulan şu:
* Rusya'nın Ankara Büyükelçisi Vladimir İvanovskiy'nin de geçen hafta Müteahhitler Birliği'nin toplantısındaki, "Bize söz verildiği gibi bu yıl sonuna kadar karar bekliyoruz" sözüne paralel şekilde, Akkuyu için tek teklifi veren Rus şirketine nükleer santral ihalesi verilsin.
* İran'daki nükleer santrali yapan Rusya, uranyum zenginleştirme işlemini Türkiye'de gerçekleştirsin. Akkuyu'da da kullanılacak zenginleştirilmiş uranyum İran'a da Türkiye'den gitsin.
Bu plana Ankara'daki devlet yönetiminde sıcak bakmayan çok...
Ancak, enerjide kartların yeniden dağıtıldığı bu büyük oyunun nasıl gerçekleşeceğini kestirmek de güç...