kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 21 Haziran 2007, Perşembe
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
Kanal 1
ABC
Erdoğan Akbulak

Doğal taşa olan talep artınca perakende satmaya başladı

EBRU ERDOĞAN
14.06.2007
Türkiye'de gelişen çevre bilinci konut projelerine de yansıdı. İnşaat projelerinde doğal taş kullanımı artınca Silkar da perakende sektörüne girmeye karar verdi..
İLİŞKİLİ HABERLER
Doğal taşa olan talep artınca perakende satmaya başladı
Türkiye'deki inşaat projelerinde doğal taş kullanımının artışı, doğal taş pazarını büyütüyor. Özellikle mermerde önemli rezervlere sahip olduğu bilinen Türkiye'de doğal taş şirketleri, perakende de satmaya başlıyor. Bu şirketlerden bir tanesi de Silkar. Daha önce büyük projeler için sadece şirketlere satış yapan Silkar, Levent'te açtığı showroom'u ile perakende satışlara da başladı. Şirketin Yönetim Kurulu Başkanı Erdoğan Akbulak, "Biz daha önce hep kurumsal firmalarla çalıştık. Kendimizi perakendeci olarak konumlandırmamıştık. Ama artık Türkiye'de bu potansiyeli görüyoruz" diye konuştu.

* Perakendeci olmaya nasıl karar verdiniz?
Daha önce hep kurumsal firmalarla çalıştık. Bu nedenle kendimizi perakendeci olarak konumlandırmamıştık. Bir yandan Türkiye'de doğal taşa perakende bazında talep bugünkü kadar değildi. Öte yandan biz ürün gamlarını ve büyük miktarları, istenilen sürede uygun fiyattan vermeye kendimizi odakladık. Oysa, perakendeye çıktığınız zaman, küçük miktarlarda, detaylı talepler olacak. Bunu yapamadığınız zaman mutsuz bir müşteri grubu yaratacaksınız. Ama artık kendi açımızdan öyle bir noktaya geldik ki, daha ince detaylarla uğraşabileceğimizi gördük. Türkiye'de perakende olarak doğal taşa olan talebin de arttığını gözlemliyoruz.

Ürün gamımız İtalya'da bile yok!
* Avrupa ve ABD'de kendi markanızla ürünlerinizi satıyorsunuz. O ülkelerdeki şirketlerle nasıl rekabet ediyorsunuz?
İddia ediyorum biz doğal taşta, İtalya'da bile olmayan bir ürün gamına sahibiz. Şu anda Avrupa ve ABD'de bunu kanıtlamaya çalışıyoruz. ABD'de de Akdo adında bir kardeş şirketimiz var. Burada ürettiklerimizi satıyor. ABD'de büyümeyi istiyoruz. Biz dikey entegrasyonla çalışıyoruz. Yani, ocaktan başlayan üretim ve onu tamamlayıcı diğer unsurlar var. Biz bir konsept ortaya koyuyoruz. Doğal taş sektöründe Turquality desteğini alabilirsek marka yaratma konusunda da başarılı olabileceğimizi düşünüyorum. Böylece iki kat daha fazla reklam yapabiliriz. Almanya'da 200 mağazada ürünlerimiz satılıyor. Orada reklam vermek istiyoruz. Ama Turquality desteğiyle iki ülkede birden reklam verebiliriz. Bu da marka yaratma açısından çok önemli bir teşvik olur.

* Türkiye'deki doğal taş pazarında rekabet nasıl?
Türkiye'de doğal taşla ilgili firma sayısı çok fazla. Fakat bu şirketler daha çok KOBİ düzeyinde ve tamamına yakını aile firmaları. Tabii marka olmak o kadar kolay değil. Dünyada 9.5-10 milyar dolarlık bir doğal taş ticareti var. Türkiye'nin ihracat rakamı geçen sene 1 milyar dolar civarında gerçekleşti. ABD 2.5-3 milyar dolarlık ithalat yapıyor. Japonya'da bu rakam 1-1.5 milyar dolar civarında. Türkiye'deki doğal taş sektörü bu büyük rakamlara cevap verebilir hale gelmek için çalışmaya devam ediyor.

Rezervlerin yüzde 30'u Türkiye'de

* Silkar ne kadarlık ihracat yapıyor?
Bizim ihracatımız 15 milyon dolar civarında. Toplam ihracatımızın yaklaşık yüzde 40-45'ini Avrupa oluşturuyor. Bir o kadar da ABD var. Onun dışında Türki Cumhuriyetler ve son yıllarda artan Güney Kore, Yeni Zelanda, Avustralya, Tayland, Çin ile Körfez ülkeleri olmak üzere 30 civarında ülkeye ihracat yapıyoruz. Satışın dışında, satış sonrası destek de veriyoruz. Bu desteği, gerektiğinde buradaki ekiplerimizi göndererek sağlıyoruz. Alınan ürünlerin kurulmalarına yardım ediyoruz, hatta kimi zaman satın alan firmanın satış ekiplerine eğitim veriyoruz. Dünya mermer rezervlerinin yüzde 30'undan fazlasının Türkiye'de olduğu söyleniyor. Bu, birkaç milyar metreküp anlamına geliyor. Şu anda da her yerde çıkmaya başladı; çünkü sektör geliştikçe herkes yeni rezervler bulmak için uğraşıyor. Çin, hammadde olarak mermerde önemli bir alıcı oldu. Sektörde Türkiye'nin ikinci büyük ihracat kalemi, Çin'e mermer bloktur. Onun bu kadar büyük alıcı olması da sektörün büyümesini sağlıyor.

* Yıllık cironuz nedir?
2006 ciromuz 21 milyon dolardı. Bu sene 26 milyon doları hedefliyoruz.
Haberin fotoğrafları