kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 27 Mayıs 2007, Pazar
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
Kanal 1
ABC

'Sosyal tutumu olmayan 13-14 yaş grubu gözde'

* Hane Tüketim Paneli ile 6 bin evdeki harcamaları ölçüyorsunuz. Nasıl bir sistem uygulanıyor burada? Türkiye'nin 30 ilinde 6 bin haneye günlük bırakılıyor. O haneler o günlüklere alışverişlerini kaydediyorlar. Tabi bunu bir hediye sistemi karşılığı yapıyorlar. İsterlerse sık aralıklarla küçük hediyeler alırlar ya da biriktirip büyük hediye alabilirler, buzdolabı, televizyon gibi.

* Yıllık ne kadarlık bir hediye bütçeniz var? 6 bin haneye yıllık 250 bin dolar tutarında hediye veriliyor bunun için. Süpermarket alışverişlerine ait fişlerini de veriyorlar bize.

* Peki son üç ayın harcamalarını değerlendirirsek ne çıkıyor? Son üç ayda, bir önceki yılın üç ayına göre büyüme var, ortalama yüzde 15 ama reel bazda yüzde 5-6'dır. Seçim süreci falan etkilemiyor tüketiciyi. Özellikle üreticiler açısından çok dikkatli okunması gerek bunun. Bu iyi anlaşılmazsa perakendeciler kendi kendine frene basıyor, "eyvah, tüketim kısılacak" diye bazı şeyleri erteliyor. Son üç ayda özellikle gördüğüm problem şu; üreticiler kendi psikolojilerini, tüketicinin psikolojisiymiş zannediyor.

* Hane Tüketim Paneli'ne baktığınızda hangi harcamalara yöneliş görüyorsunuz? Sağlık ürünleri ve sağlık konseptini işleyen ürünlere yönelik çok açık bir kayış var. Fonksiyonel ürünlere yönelik ciddi bir ilgi artışı var. Temel tüketim ürünleri yanında kişisel bakım fikrinin girdiği ürünlere kayış artıyor. Kendilerine ve çocuklarına karşı böyle bir duyarlılık var. Tüm reklamların bir yerinden bir çocuk fırlıyor ürün çocukla ilgili olsun ya da olmasın.

* Çocukların tüketimdeki etkisi nasıl? Tam çocuk demeyelim, 13-14 yaşında bizim M Kuşağı dediğimiz, yani 'Marketing' (Pazarlama) kuşağı oluşuyor. Bunların sosyal tutumları, saplantıları yok. Özellikle o kuşağın kentli tarafı pazarlamaya çok açık bir kuşak. Bütün marketing'ciler bunun farkında.