kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 27 Mayıs 2007, Pazar
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
Kanal 1
ABC

'Meyve suyunu camda satıyoruz diye marketler fiyatımızı şişiriyor'

EBRU ERDOĞAN
Sunpride meyve suyunu üreten Frigo Pak'ın yöneticisi Haydar Güçlü, marketlerin ürünlerini yüksek fiyattan satmasının rekabeti olumsuz yönde etkilediğini söyledi..
İLİŞKİLİ HABERLER
'Meyve suyunu camda satıyoruz diye marketler fiyatımızı şişiriyor'
Yüzde 100 meyve suyu satışı geçtiğimiz yıl yüzde 225 büyüyünce karton kutu ve cam şişede satılan ürünler arasında kıran kırana rekabet başladı. Sunpride markalı meyve suyunun üreticisi olan 30 milyon YTL cirolu Frigo Pak'ın Yönetim Kurulu Üyesi Haydar Güçlü, perakende zincirlerinin ürünlerini yüksek fiyattan satmasından şikayetçi: "Bizim perakendeciye verdiğimiz fiyat, diğerleriyle neredeyse aynı. Ama tüketiciye bizim ürünlerimizi daha yüksek fiyattan satıyorlar. Bu nedenle ice tea üretimimizi durdurmak zorunda kaldık."

* Türkiye'de meyve suyu pazarının büyüklüğü ne? Meyve suyu pazarının büyüklüğü yıllık 400 milyon litre, yani 250 milyon dolar civarında. Ama yüzde 100 meyve sularının toplam pazar içindeki payı şu anda ancak yüzde 10'larda. Tabi her yıl büyüyor. Mesela geçtiğimiz sene yüzde 225'lik bir büyüme gerçekleşti. Pazarın yüzde 80'i en büyük beş oyuncu tarafından paylaşılıyor. Biz bunlardan biri değiliz. Çünkü bizim ürünlerimiz meyve suyu pazarının Rolls Royce'u.

* Pazarın beş oyuncu tarafından paylaşıldığı pazarda siz rekabet edebilmek için ne yapıyorsunuz? Bizim ambalajlarımız cam ve tasarım olarak da diğerlerinden farklı. Sunpride şişesi Türk Standartları Enstitüsü'nün 2002 ambalaj yarışmasında "Altın Ambalaj" ödülü aldı. Ama süpermarketlerin politikaları, rekabet etmemize engel oluyor. Çünkü perakendecilerin raflara koydukları beş üründe, birinciyle beşinci arasında iki buçukluk bir parite var. Yani birinciyi 1 YTL'ye satıyorsa, beşinciyi 2.5 YTL'ye satıyor. Bu da bizi en üst segmente çıkarıyor. Sırf bu fiyat politikaları yüzünden ice tea ürünümüzü piyasadan çekmek zorunda kaldık. Ice tea'nin maliyeti meyve suyu maliyetinin belki de yarısı kadar. Ama aynı şişeye koyduğumuz için yüksek fiyattan sattılar. Tabi o zaman müşteri o ürünü almadı. Biz de üretimi durdurduk.

* Bunu önlemenin bir yolu yok mu? Maalesef yok. Bazen güçlü şirketler gidip "Bizim ürünümüzü bu fiyattan satacaksınız" diyebiliyor. Ama orda bile sorun çıkıyor. Mesela iki yıl önce çok uluslu bir marketle çok uluslu bir içecek firması arasında kıyamet koptu. İçecek firması mal vermeyi kesti. Sonuçta onlar bir şekilde uzlaştı ama bizim öyle bir hacmimiz yok. Üstelik büyük marketler fiyatları bu şekilde konumlandırınca, bakkal, şarküteri gibi diğer satış noktaları da onları referans alıyor. Sonuçta da böyle bir suni pahalılık ortaya çıkıyor.