|
|
|
|
|
Kaçak, sektörün büyük sorunu
ÇAY, yüzde 52 ile alkolsüz içecek pazarından en büyük payı alan içecek. Pazarda faaliyet gösteren belli başlı büyük gruplar Çay-Kur, Akfa, Balküpü, Doğuş, Doğadan, Sabancı, Oba, Ofçaysan, Rekor, Torun,Ülker ve Ünilever. Zincir market verilerine göre 2006'da çay tüketimi miktar bazında yüzde 6, fiyat bazında yüzde 13 büyüdü. Bu açıdan bakıldığında şirketlerin bu sektörle ilgilenmesi doğal. Ancak bu sektörde çok büyük miktarda kaçak çay kullanımı var. Çay Sanayicileri Derneği Başkanı Rahmi Üstün'e göre bu yıl Türkiye'de 40 bin ton kaçak çay girdi. Bu da iç piyasayı tıkadı. Üstün, "Kaçak yüzünden para kazanamayan bir sektörde devlerin girmesini bir tek Çay-Kur özelleştirmesine ilişkin beklentiyle açıklayabilirim" diyor. Üstün, Organize perakende noktalarındaki tüketimi ölçen ACNielsen'in verilerine baktığımızda da çay tüketiminde kaçağın ağırlığını görebiliyoruz. Bu verilere göre gerçekte çayın en çok tüketildiği yerler olan doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi ile Karadeniz Bölgesi, toplam tüketim içinde çok küçük bir paya sahip gibi görülüyor.
|