|
|
|
|
|
|
'Bilgili öğrenci gelmiyor'
Meslek lisesi öğretmenleri de eğitimin kalitesinin düşüklüğünden şikayetçi. Öğretmenler katsayı uygulaması ile birlikte okullara 'amaçsız, bilgisiz ve tembel' öğrencilerin geldiğini söylüyor.
Meslek liselerinde öğrenim gören öğrencilerin kalitesi bu okullar ile ilgili tartışmanın bir başka boyutunu oluşturuyor. Özellikle katsayı uygulamasına geçiş ile birlikte bu okulların öğrenci kalitesinde ciddi düşüş olduğu, bu okulların yöneticileri öğretmenleri tarafından da dile getiriliyor. Bu okullarda ilköğretim mezuniyet notu 5 olan öğrencilere rastlamak nerede ise olanaksız. Öğrencilerin yarısından fazlasının mezuniyet ortalaması 3 ile 4 arasında. Bu sonuçlar meslek liselerine giden öğrencilerin vasat bir ilköğretim başarısına sahip olduklarını gösteriyor. Meslek liseleri arasında ilköğretim diplomaları dikkate alındığında imam hatip lisesi öğrencilerinin diğerlerine oranla daha başarılı oldukları görülüyor. Bu liselerde öğrenim gören öğrencilerin yüzde 36'sı 4 ile 5 arasında diploma notuna sahipler.
ÖĞRENCİ KALİTESİ DÜŞÜK Öğretmenlerin yüzde 78'i meslek liselerinin en büyük sorunu olarak ne araç gereç ne de öğretmenlerinin yetersizliği görüyor. Onlara göre en büyük sorun öğrenci kalitesinin düşük olması. Öğretmenler özellikle katsayı uygulamasıyla imam hatip liseleri hariç meslek liselerinde başarılı öğrenciyi görmenin olanaksızlığına değiniyor. Amaçsız, bilgisiz ve temel matematik bilgilerini bile bilmeyen öğrencilerin bu okulları doldurduğuna dikkat çekiyorlar.
'DÜŞÜK KATSAYI YANLIŞ' Meslek lisesi öğretmenlerinin yüzde 38.2'si de öğrencileri gibi verilen eğitimi hem mesleğe hem de üniversiteye hazırlama bakımından yetersiz buluyor. Öğrenci kalitesindeki düşüşün nedenini meslek lisesi mezunlarına üniversite giriş sınavında uygulanan düşük katsayı olarak açıklayan öğretmenler, uygulamanın haksızlık olduğunu dile getiriyorlar. Beyoğlu Teknik Lise ve Endüstri Meslek Lisesi öğretmeni Gazi Saraç piyasanın ihtiyaç duyduğu elemanı yetiştiremediklerini anlatıyor. Saraç, "Öğrencinin kalitesizliğinin dışında teknolojiyi takip edememek en büyük sorun. Hiç yatırım yapılmayan bu liselere artık devletin yatırım yapması gerekiyor" diyor. Şişli Endüstri Meslek Lisesi Müdürü Fatih Kamil Bilgin ise sorunu şu sözlerle özetliyor: "ÖSS'de uygulanan sistem bizim öğrencilerin sadece işçi olarak kalacağı anlamına geliyor. Öğrencilerimiz sadece işçi olmak için buraya gelmiyor. Yüksek hedefleri olan öğrencilerde var. Kendi bölümlerinde önlerinin açılması gerekiyor. Motor bölümünden mezun olan niye makine mühendisi olamıyor? Katsayı uygulaması ile birlikte düşük notlu, hep öğretmenler kuruluyla geçmiş öğrenciler meslek liselerine gelmeye başladı. Aileler de 'üniversite okuyamaz bari meslek öğrensin' diye meslek liselerine yöneltince kalite düştü."
TOPLAMA BİLGİSAYAR Şişli Endüstri Meslek Lisesi Motor Bölümü Dizel Atölye Şefi Kemal Biricik ise iki yıl öncesine kadar 1945 model motorlar üzerinde ders işlediklerini belirtiyor: "Firmalarla görüştük ve onların garantiden çıkmış motorlarını tamir edip, eğitimde kullanmaya başladık. Ama elektronik motorların eğitimini veremiyoruz. Bu şartlarda piyasaya nasıl elaman yetiştireceğiz?" diye soruyor. Etiler Anadolu Turizm ve Otelcilik Meslek Lisesi Müdürü İbrahim Gömeç de Anadolu Lisesi oldukları için öğrenci kalitesinde çok fazla düşüş yaşanmadığını söylüyor. Ancak meslek liselerine daha fazla önem verilmesi, teknolojiyi takip edilebilir hale gelmeleri, çağın çok gerisinde kalan müfredatın yenilenmesi ile öğrenci kalitesinde bir yükselmenin sağlanabileceğine işaret ediyor.
'CEZALANDIRILIYORLAR' Levent Kız Meslek Lisesi Müdürü Ümit Aydın da sorunu şöyle anlatıyor: "Üniversiteyi kazanamayacaklarını düşünüp, sadece meslek derslerine çalışıyorlar. Zaten öğrenciler ilköğretimden bilgi olarak çok eksik geliyorlar. Eskiden meslek liselerine sınavla girilirdi, şimdi sınav yok. Hiçbir yere giremeyen öğrencilerin rağbet ettiği yerler haline geldi. Katsayı da haksızlık yapılıyor. Neden elektrik bölümünü bitiren bir öğrenci elektrik mühendisliği bölümünü tercih ettiği için cezalandırılıyor? Bu çok yanlış bir uygulama."
Pervin KAPLAN
|
|
|
|
|
|
|
|
|