kapat
15.12.2001
 SON DAKİKA
 EDİTÖR
 YAZARLAR
 HABER İNDEKS
banner
 EKONOMİ
 FİNANS
 MARKET
 TÜRKİYE
 DÜNYA
 POLİTİKA
 SPOR
 GALOP
 MAGAZİN
 SAĞLIK
 KAMPÜS
 İSTANBUL
 NET YORUM
 HYDEPARK
 ANKETLER
 ŞAMDAN
 GOOOOL
 DİYET
 TATLILAR
 SAMANYOLU
 CİNSELLİK
 TELE ŞAMDAN
 WEEKEND
 MELODİ
 ASTROLOJİ
 SARI SAYFA
 METEO
 TRAFİK
 ŞANS&OYUN
 ACİL TEL
 KÜNYE
 WEB REKLAM
 ARŞİV
 

Bugünlerde bu reklam çok konuşuluyor!

Son günlerde 2 reklam var ardı ardına ekrana gelen...

İkisini de her gece bıkmadan, dikkatle izliyorum. "Garanti-Osmanlı evliliğini" anlatan Mehter Takım'lı, Fazıl Say'lı Sertab Erener'li olanı favorim...

Sahnede Fazıl Say piyanoda, Sertab solist prova yapıyor görünüyorlar. Fazıl Say, her zamanki gibi bir yaramaz çocuk edasıyla - ki zaten müzik dünyasında da piyanonun yaramaz çocuğu lakabıyla tanınıyor- Mozart'ın Türk Marşı'nı çalıyor.

Tamamen içinden geldiği gibi, biraz caz, tuşlar sayesinde oynuyor notalarla, deforme ediyor.

Tam o sırada salondan içeri Mehter Takımı giriyor marşlarla.

Bizimkiler şaşkın ama çabuk toparlanıyorlar. Say, "Madem öyle, hadi bakalım gösterlim şunlara" der gibi bir bakış fırlatıyor Sertab'a.

Hemen Mehter müziğine göre yeni bir doğaçlama ayar çekiyor ve devam ediyor. Bu kez Mehter'le beraber yanyana hep birlikte devam ediyorlar...

Doğuş Grubu bünyesindeki Garanti Bankası ve Osmanlı Bankası'nın birleşmesini konu alan bu reklamın misyonunun yanı sıra bence daha önemli bir tarafı var. Kolay akılda kalan, bilinen bir melodiyi yeniden hafızalara nakşediyor.

Zaten Mozart'ın da en büyük özelliği, kolayca akılda kalan melodilere yer vermesi...

Filmin başında "Mozart'ın Türk Marşı" diye belirtildiği için klasik müzik hakkında hiçbir fikri olmayanlar da merak edip "Kimdi bu Mozart?" diyebilir bence. Hatta başka yapıtlarını dinleme isteği uyanabilir, kim bilir? Y&R Reklamevi'ni, filmin yönetmeni Charles Richards nezdinde kutlamak gerekir...

İkinci reklam ise bir tartışma başlattı kamuoyunda. Hani Yılmaz Erdoğan'ın bir parti çıkışında muhtemelen hemşerisi küçük bir boyacı oğlana yakalandığı ve "gariban"a acıyarak, parladığı halde ayakkabılarını boyattığı cep telefonu reklamı...

Reklamın ayrıntısına girmek istemiyorum. Çevremde birçok kişinin hatta RTÜK'ün bile sempatiyle baktığı bu reklam niye tepki aldı?

Reklamda rol alan ayakkabı boyacısı çocuk mizanseni kimilerine göre çocuk istismarına giriyordu. Hatta çocukları sokakta çalışmaya özendiriyordu!

Çocukların sokakta çalışmasını engellemeye çalışan, hatta çocuklarını çalışmaya zorlayan aileler hakkında dava açan Sosyal Hizmetler Çocuk Esirgeme Kurumu da reklama tepki gösterenlerdendi.

Sanırım bundan 1 yıl önce, başka bir reklamda bu kez su satan bir çocuk vardı ve tartışma yine böyle bir boyuta çekilmişti.

Devlet Bakanı Hasan Gemici'ye kalırsa, her 2 reklamda da çocuklar sokakta çalışmaya özendiriliyor. Ayrıca Çocuk Hakları Sözleşmesi'ne göre de çocukların reklamlarda kullanılmaması gerekiyor...

Hatta...

Bu kişiliklerine olumsuz etki yapıyor. Ancak tartışmalara belki de son noktayı filmi çeken Ali Taran Prodüksiyon'dan Kağan Önal koydu; "Bu tür eleştirilere kulak asılacak olursa aganigi reklamı da" bir şeylere özendiriyor! (...)

Serbest Ticari İletişim ve Uluslararası Denetim Esasları'na uyduk. Çocuklara rol yaptırıyoruz ve parasını veriyoruz. O zaman dizilerde ve tiyatroda çocukların rol almasını engellemek gerekecek!"

Önal'ın sözlerine tamamen katılıyorum. Ya sokaklarda ailesi tarafından dilendirilen, zorla arabanın camlarını silmeye kalkan..

İstemezseniz arabanıza burnundaki pisliği süren, elinde kesici bir aletle sizi tehdit eden çocuklar ne olacak?

Asıl onları kim özendiriyor sokaklarda çalışmaya? Bu tür reklam filmleri mi? Hiç alakası yok!

YONCA LODİ'Yİ DİNLEDİNİZ Mİ?

İki yıl önce "İnadım inat dediğim olacak" diyordu Yonca Lodi.

O günlerde dillerden düşmeyen şarkısının ardından yine sessizliğe büründü.

Bu kez Sony Müzik etiketiyle çok daha güçlü bir albüm yaparak geri döndü.

"Aşkta ve Ayrılıkta"

Bu kez kendi bestelerini de dinletiyor bize. Güçlü sesi, iyi müziğe alışmamış kulaklar için biraz gürültülü gelebilir ama yoruma, alt yapılara diyecek yok.

Benim favorim sözleri ve müziği Sezen Aksu'ya ait, çok eskiden Aksu'nun seslendirdiği "Büklüm Büklüm!"

Hani büklüm büklüm boynunda
Hani paramparça ruhunda
Hani soran gözlerle kapında
Bekleyen dargın anılarım gibi...



<< Geri dön Yazıcıya yolla Favorilere Ekle Ana Sayfa Yap

Copyright © 2001, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır