|
Şirketlerin OBEZITE sorunu! -1-
TİMUR SIRT timurs@sabah.com.tr
Artık bir laptop veya monitör üretmenin spor ayakkabıdan farkının olmadığını Uzakdoğu ziyaretinde gözlerimizle gördük. Maliyet ve karlılık baskısı daha fazla tüketim ve daha ucuza üretim kıskacına girdi. Pek çok dev marka yaratıcı güçlerini yitirmeye başlayınca bol makyajlı markaların arkasına sığınmaya başladı. Markalar yenilikçi buluşçu olma yeteneklerini kaybetmeye başladığı zaman marka ve sermayelerinin arkasına sığınıyor. Teknoloji şirketleri bu noktada enine büyümeye başlayarak, kocaman bir obezi andırıyor. Üstelik gözleri iyice kararıp sattıkları ürünler kadar akıllı davranamaz hale geliyorlar. Sırf bu yüzden tam tersi haberler artık inanılmaz gelmeye başladı. Geçtiğimiz hafta duyurulan Google'un yeni elektronik posta servisi herkese şaka geldi. Bedava elektronik posta hizmeti veren rakiplerinden 250 ile 500 kat daha fazla depolama alanı sunan Google Gmail servisi, kıyas kabul etmiyor.
"Çorba kaynasın!" Benzer durum Google'un arama motoru servisinin başlamasıyla yaşanmıştı. Google öylesine hızlı, kolay ve detaylı arama hizmeti sunmaya başladı ki, Yahoo, kısa sürede eridi gitti. Google, yediden yetmişe internet kullanıcılarının neredeyse anasayfası oldu. Yenilikçi, buluşçu bir şirketin kuru rekabetin kurallarını nasıl yıktığının tipik bir göstergesi. Anlı şanlı markalar yenilikçiliği pazarlama tarafına kaydırmaya başladı. Pek çok şirket araştırma geliştirme bütçelerini daraltma yoluna gitti. Kar beklentisinin artmasının sebebi yatırımcının şirketin geleceği yerine, bugün ne yaptığına bakmaya başlaması oldu. Sıçrama yapacak teknolojiler yerine fonksiyonları geliştirilmiş ürünler ortalığı sarmaya başladı. Özellikle mobil araçlar bu konuda tartışmasız lider durumda. Ancak, fiyat, pil ömrü ve ekran kalitesi konusunda rakipsiz sayılacak bir buluş ortalarda görünmüyor. Sadece bir parmak bal ile tüketim artık karın doyurmuyor. Sadece "çorba kaynıyor" diyebiliyoruz.
Bill, Bush'a benzedi Yeni ürünler gerçekten yaşam tarzını değiştirmeye yetmiyor. Üstelik Microsoft gibi şirketler kullanıcıların elindeki neredeyse tek özgürlüğü güvenlik için feda etmeye kalkıyor. Microsoft yetkilileri de Microsoft aleyhtarı gelişmeler karşısında şaşırıp kaldıklarını söylüyor. Bu gelişmenin fark edilememesi aslında daha şaşırtıcı. Hotmail ve Yahoo ücretsiz elektronik posta servislerinin kapsamını daraltırken, para kazanma baskısıyla hareket etmeye başlamışlardı. Gmail'ın büyük ilgi göreceğini tahmin etmek hiç de zor değil. Bu arada Microsoft'un geçtiğimiz yıl Google'ı satın almak için girişimde bulunduğunu hatırlatmak gerek. Bill Gates'in yaptığı konuşmaların giderek Bush'a benzemesi normal mi? Bana göre durum gayet normal. Zekasından sürekli şüphe edilen bir adama benzemenin mantıklı nedenlerinin olması lazım. Microsoft'un Adalet Bakanlığı ile olan davasının Bush döneminde bitmesi. Ellerindeki hisse senetlerini çok düşük vergilerle nakite çevirme olanağını yine aynı dönemde elde etmeleri Bush'a olan sevginin ve benzerliğin esas nedeni olabilir mi? Sürekli kullanıcıların özgürlüğünden dem vurup uygulamada tam tersini yapmak Bush'tan apartılmış bir özellik değil mi?
Nefretin nedeni Şimdi nefretin sebebi olarak gazetecileri görmek daha büyük bir yanlışa neden olmuyor mu? Sadece koyu bir taraftar haline gelen yazarlığın inandırıcılığı ortadan kaldırdığını ve sonunda karşı tarafa zarar vermek isterken, yazarın kendi kendine zarar verdiğine çoğu zaman şahit olmadık mı? Ancak, haklı oldukları bir konu var. IBM, Oracle, Sun gibi şirketler farklı davranıyor mu? Niye hiç o şirketler gündeme gelmiyor? Sanırım ben dahil pek çok kişinin masaüstünde Microsoft ürünlerinin bulunması Şimdi konuya biraz daha yakından bakalım Microsoft'un önünde iki açmaz var. Birincisi güvenlik konusunda Microsoft'un her gün daha fazla suçlanması. İkincisi sahip olduğu zenginliğinin, gelir modelinin ve ortakların şirketin geleceğini tehdit etmesi. Yakından bakmak isteyince yer daralıyor. Haftaya kaldığımız yerden devam edelim.
|
|
|
|
|