Amsterdam kazası Türk Hava Yolları'nın (THY) 76 yıllık tarihinde iniş sırasında başına gelen dördüncü facia oldu. Bu tip ilk kaza 23 Aralık 1979'da SamsunAnkara seferini yapan "Trabzon" uçağı Esenboğa Havalimanı'na inişe geçerken meydana geldi. 43 yolcu ve mürettebattan 39'u öldü.
İkinci kaza 16 Ocak 1983 tarihinde Paris-İstanbul-Ankara seferini yapan "Boeing 727" tipi "Afyon" uçağının yine Esenboğa'ya inerken pist başında yere çakılıp yanmasıyla yaşandı. O kazada da 46 kişi can verdi.
Ve nihayet 8 Ocak 2003'te THY'nin "RC-100" tipi uçağı tam Diyarbakır'a inerken düştü. Bilanço: 74 ölü, 3 yaralı.
Amsterdam'ın Schipol Havaalanı'na inerken parçalanan ve motorlarından biri kopan "Tekirdağ" adlı "Boeing 737800" uçağından ise 9 ceset çıkarıldı. Elbette bir yurttaşımızın bile burnu kanayınca üzülürüz ama böyle bir facianın, daha önceki kazaların bilançolarına göre çok daha hafif atlatılması hem teselli veriyor, hem de THY'nin uçuş güvenliği ve güvenilirliği konularında kat ettiği mesafeyi gösteriyor.
Gerçekten de THY özellikle son dönemde, dünyanın en güvenilir havayolları listesinin iyi sıralarında yer alıyor. Üstelik hem uçak filosunu sürekli artırmasına (Halen çok büyük çoğunluğu "Boeing" ve "Airbus" modellerinden oluşan 115 uçağı var), hem daha çok noktaya sefer düzenlemesine (Yurtdışında 110, yurtiçinde ise 32 noktaya uçuyor), hem de daha fazla yolcu taşımasına (2008'de 21.8 milyon koltuğunu doldurdu. Bu yıl 26 milyon bilet satmayı hedefliyor) rağmen...
THY'nin uçuş güvenliğinin ve güvenilirliğinin bir başka önemli göstergesi: ABD Federal Havacılık Dairesi'nin (FAA) 11 Eylül saldırılarından sonra başta
New York olmak üzere Amerikan kentlerine sefer düzenleme izni verdiği ilk havayollarından biri THY oldu. Aynı FAA, uluslararası uçuş güvenliği koşullarına ve kriterlerine uyumda THY'yi birinci sınıf havayolları arasında sayıyor.
Boeing 737-800'ün sicili Ulusal havayolu şirketimizin bu performansı yakalamasını sağlayan nedenlerin başında uçakların düzenli ve sıkı bakımı ile uçuş personelinin sürekli eğitimi geliyor.
Amsterdam kazasında şanssızlık, seferin Boeing 737-800 uçağıyla yapılması oldu. Çünkü istatistiklere göre, Boeing'in bu modeli kaza, dolayısıyla sabıka oranında 13 uçak tipi arasında 10'uncu sırada yer alıyor. Bir başka deyişle, her yüz "Boeing 737" uçağından 2.37'si kaza yapıyor. Onun altında sadece üç uçak tipi var: "MD-11" (Yüzde 2.60), "Boeing-727" (Yüzde 4.09), "DC-10" (Yüzde 5.18).
Oysa "Boeing"in yeni modelleri B757 ve B767'lerde kaza oranı yüzde yarımı geçmiyor. Aynı şekilde "Airbus"ın A320 ve A330 modellerinde de.
Hiç kuşkusuz, yığınla iddianın ortaya atıldığı, birçok olasılığın sıralandığı facianın gerçek nedeni uçağın kara kutuları çözülünce anlaşılacak. Ancak bizim size bir önerimiz ya da tavsiyemiz olacak: THY'ye güvenin, zerrece korkmadan THY ile uçmaya devam edin. Biz öyle yapıyoruz, bundan sonra da öyle yapacağız.
Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubuna aittir. Kaynak gösterilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı özel izin alınmadan kullanılamaz.
Ancak alıntılanan köşe yazısı/haberin bir bölümü, alıntılanan habere aktif link verilerek kullanılabilir.
Ayrıntılar için lütfen
tıklayın
Yayın tarihi: 26 Şubat 2009, Perşembe
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2009/02/26//safak.html
Tüm hakları saklıdır.
Copyright © 2003-2009, TURKUVAZ GAZETE DERGİ BASIM A.Ş.