2005 Katrina Kasırgası sonrasında dağıtılan paraları, 800 dolarlık Louis Vuitton çanta alarak değerlendiren mağdurlar olmuş.
İLİŞKİLİ HABERLER
Lüks için çıldırmaya değmez
Lüks için çıldırmaya değmez
AYŞE FERHANGİL
05.12.2008
New Yorker, Newsweek ve Vogue gibi popüler dergilerde moda üzerine yazılar yazan Dana Thomas'ın son kitabı Deluxe, lüks endüstrisinin aslında pek de lüks olmadığını, ciddi bir ara.tırma ve bilgi birikimi ile okuyucuya sunuyor..
Son zamanlarda elime geçen en ilginç kitaplardan biri Dana Thomas'ın yazdığı Deluxe.
Zaman zaman benim de konu ettiğim lüks endüstrisinin aslında pek de lüks olmadığını ciddi bir araştırma ve bilgi birikimi ile anlatan Thomas'ın kitabında benim bile bilmediğim birçok ilginç bilgiye rastladım. Sizler için kitaptan 10 tane bilinmeyen çok ama çok ilginç gerçeği derledim.
Bunlardan bazıları kriz zamanı belki içinizdeki alma ateşini söndürebilir. Bunu başaramasa bile sizi eğlendireceğini garanti ediyorum.
Bilinmeyen gerçek 1: 1950'li yıllarda 200 bin kadın haute couture giyiyordu. Bugün bu rakam dünya genelinde 200'ü geçmiyor. Takım elbiseler 25 bin, gece elbiseleri 100 bin dolardan başlıyor. Thomas'a konuşan Ivana Trump (Dünyanın en zengin adamlarından Donald Trump'ın eski eşi) yukarıda bahsettiğim parayı ödeyerek satın aldığı couture kıyafetleri iki kez giyince basının alay konusu olmuş. O da bir daha couture almamaya karar vermiş. Haksız değil.
Bilinmeyen gerçek 2: Tüm dünya genelinde lüks ürünlerin yüzde 20'lik satışı Japonya'da gerçekleşiyor.
Analistler buna ek olarak satılan yüzde 30'luk malın da yine sehayat eden Japonlar tarafından alındığının altını çiziyor. Bu da lüksün tam yarısının Japonlara satıldığını kanıtlıyor. Chanel yetkilileri yapacakları herhangi bir değişiklik öncesinde Japon yetkililerin onayını almadan harekete geçmiyormuş.
Bilinmeyen gerçek 3: Chanel, Amerika'daki ilk mağazasını ne New York'ta ne Los Angeles'ta açmış. Amerika Birleşik Devletleri sınırları içinde olan Hawaii'de açılan ilk mağaza 1990'lı yıllarda 60 milyon dolarlık satış rakamı ile dünya genelindeki en kârlı Chanel mağazası olmuş.
Chanel patronları satışlar için, oraya sıkça seyahat eden Japonlara teşekkür etmiş.
Bilinmeyen gerçek 4: Peter Marino adlı dekoratör, Dior, Chanel, Donna Karan, Calvin Klein, Fendi, Louis Vuitton ve neredeyse kayda değer tüm modaevlerinin mağaza tasarımlarını bizzat yapıyormuş.
Dekoratör sadece bir mağazanın tasarımı veya yeniden dekore edilmesi için 20 milyon dolar alıyormuş. Ama adam işinin hakkını veriyor, Marino'ya yaptırılan mağazaların satışı ortalama yüzde 20 ile 40 arasında artış gösteriyormuş.
Hatta Fendi'nin Hong Kong butiğinde bu rakam yüzde 300'ü yakalamış.
"Yaparım," diyen dekoratör modaevlerine buyursun.
Bilinmeyen gerçek 5: Armani, Oscar Ödülleri'nde Michelle Pfeiffer'ı ve birkaç ünlüyü daha giydirerek bu anlamda bir ilk olmuş. 1983 yılında Scarface filmi ile Oscar'a aday olan Pfeiffer'ın kıyafetine olan ilgi çığ gibi büyümüş hatta saygın moda gazetesi Women's Wear Daily, geceye Armani Ödülleri adını vermiş. Ünlü giydirmeye devam eden markanın satışları 1990'dan 1993 yılına kadar iki katı artmış ve tam 442 milyon dolara ulaşmış. Tabii bu başarı sonunda diğer modaevlerinin de Armani'nin peşinden gitmesi ve ünlü kovalaması kaçınılmaz olmuş.
Bilinmeyen gerçek 6: Grace Kelly, Jackie Kennedy, Audrey Hepburn ile başlayan 'ünlü giyerse giyerim' sloganının başarısı Prenses Diana'nın Dior çantasıyla sayılara dökülmüş. 1996 yılında Diana'nın daha sonra 'Lady Dior' adı verilen çanta ile fotoğraflanması, tanesi 1000 dolarlık çantadan tamı tamına 100 bin adet sattırmış. Bu rakam Dior'un yıllık kazancının yüzde 20'sini oluşturmuş.
Bilinmeyen gerçek 7: Modacı ile ünlü ilişkisinin yepyeni bir meslek olan 'stil danışmanlarını' doğurduğunu biliyoruz. Fakat bir açılışa Mary J.
Blidge, Pink ve P. Diddy'yi giydiren danışmanın 1.5 milyon dolar değerinde takıyı çalarak üç yıl hapis cezasına çarptırıldığını ben bilmiyordum. Bu durum sizi yanıltmasın, bu rakam bazı stil danışmanları için davulcu parası.
Şu sıraların gözde stil danışmanı Rachel Zoe (Zo diye okunuyor bilginize) tek müşterisinden günde 6 bin dolar kazanıyormuş. Ben bir oturuşta size bu kadının 10 müşterisini sayabilirim, kadının kazandığı parayı siz düşünün.
Bilinmeyen gerçek 8: Modaevleri için en kolay kazanç yollarından biri parfüm. Satışları hareketlendirmek için her yıl 200 yeni parfüm piyasaya sürülüyor ve aslında modaevleri bu iş için kıllarını bile kıpırdatmıyor. Parfümlerin büyük bölümü, sayıları bir elin parmaklarını geçmeyen, yıllık toplam ciroları 20 milyar olan laboratuvarlarda hazırlanıyor. Ve acı gerçek: Sizin yüzlerce lira vererek satın aldığınız parfümünüzün yan odasında Burger King'in eti ya da Vernel'inizin gül esansı hazırlanıyor. Bu da yetmiyormuş gibi parfümünüzün ihtiva ettiği esansların yüzde 90'ı sentetik yani yapay yollarla üretiliyor.
Bilinmeyen gerçek 9: 'It bag' yani sezonun en popüler çantasının modaevlerine nasıl bir kazanç sağladığını aşağı yukarı tahmin edebilirsiniz. 'Çanta modeli tutan modaevi köşeyi döner' gerçeğine onlarca örnek var ama bir tanesi bir dönem Gucci markasını yöneten Tom Ford'un 'Çanta insanda, almazsam ölürüm hissi uyandırıyor' sözünü tam olarak açıklıyor: 2005 yılının eylül ayında Atlanta'da meydana gelen büyük felaket Katrina Kasırgası'nı hatırlarsınız. Bu dönemde Kızılhaç, mağdurlara ihtiyaçlarını karşılamaları için kredi kartı görevi gören bir kart dağıtmış. Mağdurlar ne mi yapmış? Louis Vuitton'dan her biri 800 dolar değerinde çantalar almış. İşte bu da sözün bittiği yer.
Bilinmeyen gerçek 10: Japonya'daki koleksiyoncular da dünyadakilerden çok ama çok farklı. Örnek mi? Bir Budist rahip, Comme des Garçons topluyormuş. Her cuma günü bu adam Tokyo'ya gelip Japon modacının birkaç parçasını satın alıyormuş. Ardından da müthiş bir hazla tapınağına dönüyormuş. Tokyo'da oturan bir İngilizce öğretmeni, öğrencilerinin ilgisini çekmek için Versace giymeye başlamış. 10 yıl sonra adamın 1000 parçadan oluşan Versace takımlarla dolu bir dolabı ve hatrı sayılır bir Bvlgari mücevher koleksiyonu olmuş. Belirteyim adam işsiz kız arkadaşı ile miniminnacık bir evde oturuyormuş. 'Takıntı'nın tanımı bu olsa gerek.
İLİŞKİLİ HABERLER
Lüks için çıldırmaya değmez
Yayın tarihi: 1 Şubat 2009, Pazar
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2009/02/01/pz/haber,6551AD1F491142F3810B8055F176239B.html
Tüm hakları saklıdır.