kapat
Anasayfa
|
E-gazete
|
Sarı Sayfalar
|
Arşiv
|
Üye Ol
|
Üye Girişi
|
English
|
Kırmızı Alarm
  
20 Aralık 2008, Cumartesi
Sabah
 
Spor Günaydın Ekler Dosyalar Servisler Multimedya Astroloji Kültür-Sanat İşte İnsan Emlak Çocuk Yazarlar Çizerler
Gündem Siyaset Ekonomi Yaşam Dünya Teknoloji Turizm Otomobil
 
24 Saat
24 Saat

33 yılın ezgisi aynı sahnede

MİNE GÜLTEKİN SABAH
20.12.2008
İstanbul Devlet Opera ve Balesi, 1975'ten 2008'e kadar sahnelediği 10 farklı bale gösterisini Doğu Ezgileri adıyla yeniden sahneye taşıdı. Gösterinin Gideyazdı adlı bölümü ise ilk kez izleyiciye sunuluyor..
İstanbul Devlet Opera ve Balesi (İDOB), 1975'ten 2008'e uzanan 10 farklı bale gösterisini Doğu Ezgileri başlığı altında yeniden sahneye taşıdı. Hürrem Sultan, Sema, Çengiler, Harem, Emrah ile Selvihan, Bir Rüya Gördüm, Çalıkuşu, Telli Turna, Ağıt, 1001 Gece gibi eserleri kapsayan gösterinin Gideyazdı adlı bölümü ise, ilk defa gösteriliyor. Yenilenerek kültür sanat dünyasına kazandırılan Kadıköy Süreyya Operası'na geçişlerinin kendilerini farklı çalışmalar yapmaya ittiğini söyleyen İDOB Baş Koreografı Beyhan Murphy, sanat yönetmenliğini yaptığı gösterinin ortaya çıkışının sebeplerini açıklıyor: "Öncelikle geçmişi değerlendirelim istedim. Yenilikçi bir insanım ama bu, geleneği yok edip, devamlı yeni şeyler yapmak istiyorum demek de değil. Bu çatı altında çok değerli isimler, çok değerli çalışmalar yapıldı; bu geçmişi korumak gerekiyor. Süreyya Operası'na geçişimiz de önemli bir dönüm noktası oldu, daha küçük ölçekli, daha kısa parçalar yapabiliyoruz. Çünkü büyük sahnenin (AKM) döngüsünde çok fazla eser yapmak söz konusu olamıyordu. Burası sadece bize ait, dolayısıyla sahne küçüklüğüyle bir kısıtlanma olsa da ciddi bir rahatlama da yaşadık." İDOB'a 1969'da dansçı olarak giren ve o tarihten itibaren çok sayıda tiyatro, müzikal, bale ve operada hem dansçı hem de koreograf olarak emeği geçen Selçuk Borak ise, ilk defa sahnelenen Gideyazdı'yı şöyle anlatıyor:

TOPRAK KADINININ ÖYKÜSÜ
"Çevre baskısı ve gelenek-göreneklerle kasnak içine alınmış toprak kadınının endişesini anlatıyor Gideyazdı. Kocaların büyük şehre gitme, daha çok para kazanma hayali, kadınların buna karşı koyuşları ama neticede altınlarını da verip onlara veda edişleri. Gideyazdı, tarlada çalışıp çabalayan ve her an bu terk edilişi yaşayabileceğini düşünen toprak kadınının öyküsü." Doğu Ezgileri'nde Ağıt ve Bir Rüya Gördüm adlı eserleri ile yer alan koreograf Aysun Aslan ise, çalışmaları "Her ikisi de yıllardır sahnelenen eserler. Bir Rüya Gördüm'ün final sahnesini izleyecek seyirciler burada. Ağıt da müziğiyle, kostümleriyle adını yaşatıyor. Ancak, benim için önemi şöyle ortaya çıktı bugünlerde; kostüm itibarıyla türban modasını sanırım 26 yıl önce çıkarmışım ben," şeklinde konuşuyor. Doğu Ezgileri'nin diğer bölümlerinin koreografilerinde ise Devlet Sanatçısı Merih Çimenciler ile, 2001'de kaybettiğimiz Oytun Turfanda gibi ustaların imzaları yer alıyor. Doğu Ezgileri, yarın akşam Süreyya Operası'nda sahnelendikten sonra, bir sonraki gösterisini gelecek yıl yapacak. Tel: (0216) 346 15 31