kapat
Anasayfa
|
E-gazete
|
Sarı Sayfalar
|
Arşiv
|
Üye Ol
|
Üye Girişi
|
English
|
Kırmızı Alarm
  
15 Aralık 2008, Pazartesi
Sabah
 
Haberler Spor Günaydın Ekler Dosyalar Servisler Multimedya Astroloji Kültür-Sanat İşte İnsan Çocuk Kulübü Çizerler
Sabah Günaydın Cuma Cumartesi Pazar Buzz
 
24 Saat
24 Saat
ÜLKÜ TAMER

A.R.O.G. solda sıfır kalır

G.O.R.A.'dan sonra A.R.O.G... Hep keyifle izlediğim Cem Yılmaz "fantastik film" yaptığını mı sanıyor? Oysa biz özellikle şu günlerde yere göğe sığdırılamayan "eski Yeşilçam"dan neler neler seyretmemiştik...
Yılmaz Atadeniz'in, yönettiği, sadece yönettiği değil, yapımcılığını da üstlendiği, baş rolünü Behçet Nacar'a oynattığı Kadı Han (1976) filmiyle ilgili bir anısından başlayalım:
"Rüya sinemasında vizyona girdiğinde kapıda kuyruk olduğunu gördüm ve hem şaşırdım, hem sevindim. Merak edip sinemaya girdim ve seyircilerle birlikte filmi izlemeye başladım... O da ne? Bir sahnede, adı Banu muydu neydi pek hatırlamıyorum, genç bir kız Behçet ile sevişiyor... Sevişme ki ne sevişme... Ama ben böyle bir sahne çekmemiştim. Behçet'e sordum. 'Biz çektik,' dedi, 'film daha çok ilgi görsün diye...' Benden habersiz çekip eklemişler araya. Oluyordu böyle şeyler. Bu sahneyi duyan gidiyor filme. Bir giden ikinci defa gidiyor. Eklenen sahne gerçekten filmin yararına çalışıyor... Eh, ne diyeyim..."
Atadeniz'le konuşmayı yapan Metin Demirhan, "Bu da bir şey mi?" diyor. Samsun'da bir makinistin bir "porno film"deki sevişme sahnelerine Türkan Şoray'ın yakın planlarını eklediğini anlatıyor. Seyirciler doludizgin sevişen oyuncuyu Türkan Şoray olarak seyretmişler.
1970'lerin Türk sinemasında sıradan olaylardı bunlar. Hangi sinemanın makinisti çeşitli filmlerden makasladığı yatak sahnelerini arka arkaya ekleyip başyapıtlar yaratmamıştı ki!
Woody Allen, "Aşk derindir, seks ise beş-on santim" diyor. Yeşilçam çok uzun süre Woody Allen'ın sözünü ettiği derinliklerde dolaştı. Daha doğrusu, ayak bileklerine kadar suya girip Cousteau'yu solladığını sandı. "Sizi seviyorum..." "Şaka yapıyorsunuz herhalde..." gibi diyaloglarla oluşan yapay ilişkileri, o yapaylığa yaraşır biçimlerle sundu.
Sonunda tıkandı.
Tıkanınca da cankurtaran simidine, "beş-on santim"e sarıldı.
Giovanni Scognamillo ile Metin Demirhan'ın Erotik Türk Sineması Yeşilçam'ın 1916'dan bu yana cinselliğe bakışını anlatan bir kitap. Daha önce yayımlanan Fantastik Türk Sineması gibi kapsamlı bir araştırma, inceleme.
1970'lerin "seks furyası" genel başlığı altında sözü edilen filmler gökten zembille inmedi. Küçük Hanımefendi'lerin "salon komedisi", Hıçkırık'ların "aşk filmi" sanıldığı bir endüstride (!) yaratılacak "erotik" filmler de elbet Şehvet Kurbanı Şevket, Tokmak Nuri, Beş Dakikada Beşiktaş, Hasan Almaz Basan Alır, Öttür Kuşu Ömer olacaktı.
O filmlerden birini, Zekeriya Hoca gibi bilmeden otel odasında televizyonda değil, son derece bilinçli bir biçimde gittiğim sinema salonunda beyazperdede seyretmiştim. Adı Şipşak Basarım'dı. Tek film bana yetti. Bilincimle sorunlar yaşamak istemediğim için benzerlerinden uzak durdum.
Şimdi o filmi hatırlayıp Giovanni Scognamillo'yla Metin Demirhan'ın yazdıklarını da okuyunca, kitabın adı Erotik Türk Sineması olmamalıymış diyorum, Fantastik Türk Sineması, Cilt 2 olmalıymış.
Erotik sanılan Yeşilçam ürünlerinin çoğu, olsa olsa bilimkurgu türüne giriyor çünkü.
Erotik Türk Sineması'nda bazı filmlerin konuları da anlatılıyor. 1970'lerin "seks furyası"nı kaçırmış olanlar için, bu filmlerden birinin, Bu Baba Başka Baba'nın konusunu kitaptan aktararak bitireyim. (Böylece, onlara neden "fantastik" dediğim de belki anlaşılır.)
Bir inşaatta iş arayan Hadi, inşaat sahibi Mahmut ile karşılaşır. Mahmut, Hadi'yi damadı Ali sanır ve zorla konağına götürür. Devam eden sahnelerde Ali'nin eşi Nur duş alır, deli sanılan Hadi hemşireyi çıplak görür, Nur'un sevişme tekliflerine tepki göstermediğinden kuvvet macunu alır, hizmetçiye saldırır, sonradan sıra istekli Nur'a gelir. Hızını alamamış olan Hadi bu kez Nur'un arkadaşı Handan ile sevişir. Gelen doktor Hadi'yi karantinaya sokar, ama Hadi boş durmaz, hemşireyi yatağına çeker. Handan, Hadi'nin kapısında nöbet tutan iki görevliyi odasına çağırır, soyunur, masaj yapmalarını ister. Fırsattan yararlanan Nur, Hadi'nin odasına girer, bu kez soyunmadan sevişirler. Nihayet günün birinde gerçek Ali geri döner, Hadi hemşireyle kaçar, film biter.