Küresel krizin tetiklediği dünya ekonomisindeki
daralma, her ülkeyi ve firmayı, kendine göre
pozisyon almaya zorluyor. Bu zorlamanın etkisi midir bilinmez, dilimize doladığımız cümle şu:
"Kriz fırsat olacak." Aslında fırsat için
"gerek şart" lardan biri, genelde
kriz" dir. Fakat
"yeter şart", bu krize
"hazır" olmaktan geçiyor. Başta otomotivciler olmak üzere pek çok sektör,
"eleman çıkarmanın bir önceki durağı olan" işe alımları yavaşlatma veya durdurmaya başladı.
Anadolu'da
siftah dahi yapamadığı için kapanan işletmeler, kent ekonomisini de zora sokuyor. Yüz binlerce kadın,
evine dönmüş (işsiz kalmış) durumda.
Üstelik kriz henüz gelmemişken.
Hele ki ihracatımızın üçte ikisini temsil eden ülkelerdeki durgunluk,
sipariş iptallerini de başlatırsa, belli ki daha fazla sıkıntıya gireceğiz. Dünya ile
paralel yürüyen bu sıkıntılı süreçte iki farklı söylem geliştirdik.
Birinci söylem, geleneksel
"ağlama" makamında...
"Devlet yardım etsin, Hükümet kurtarsın..." Bunlara zaten alışığız.
Ağlaya ağlaya zengin olanlarımızın inandırıcılıktan uzak bu
"kriz-zade" lobicilikleri sonucunda umulur ki ülke kaynaklarını heba etmeyiz.
İkinci söylem, bu krizde ortaya çıktı. Bunlara;
"ihtiyatlı iyimserlik" diyorum ben.
Söylemlerini
"krizin fırsat barındırdığı" gerçeğine dayandırıyorlar.
İşin
özünü kavrayanlar ve krizi fırsata çevirmek için
elinden geleni yapanları, bu tahlilden ayırt etmek gerekiyor.
Neticede kriz sürecinde
değer yaratmayan iş süreçlerini gözden geçiriyor,
kurumsallaşmaya hız veriyor,
ölçek ekonomi yaratmak için ortaklık veya ittifaklar oluşturuyor, ürününü veya hizmetini
daha yenilikçi hale getiriyor.
Fakat ortalıkta sesi en fazla çıkanlar,
"kriz geldi diye davul zurna çalacak" derecede işi abartan ama hiçbir şey yapmayanlar oluyor. Zaten kâr marjı düşmüş ürünlerini yenilemek yerine dillerine
"kriz fırsat olacak" türküsünü takmış, dolaşıyorlar.
Çalışanını eğitmek, sürelerini iyileştirmek, yeni ortaklıklar aramak yerine,
"kriz fırsat olacak" teranesindeler.
Krizin fırsat olduğu doğrudur.
Ancak kriz tarihine bakarsanız,
krizi yönetemeyenlerin, akıllı firmaların fırsatı olduğunu da görürsünüz.
İflas etmiş, ucuzlamış veya zordaki firmanızı, bu kriz sayesinde
"birilerinin fırsatı" haline getirmeniz pekala mümkün.
Yayın tarihi: 18 Kasım 2008, Salı
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2008/11/18//haber,8807E6967DC948288F3F3E231D366394.html
Tüm hakları saklıdır.
Copyright © 2003-2008, TURKUVAZ GAZETE DERGİ BASIM A.Ş.