Nuri Bilge Ceylan Cannes'da.
Ah jüri, vah jüri!
Antalya'da jüri, dört yönetmenin filmini atlayınca, 'sinema birikimleri' yetersiz diye eleştirildi. Biz de, önde gelen Festivallerin jürilerini ve ödüllerini karşılaştırdık..
Altın Portakal bitti fakat tartışmalar hala sürüyor. Tartışmanın odağında ise yenilikçi sinemayı görmezden gelen Tuncel Kurtiz başkanlığındaki Ulusal Yarışma jürisi var.
Geçen hafta açıklanan yarışma sonuçlarına göre jüri tercihini üç filmden yana kullanmıştı. İngiliz yönetmen Ben Hopkins'in yönettiği Pazar-Bir Ticaret Masalı filmine en iyi film dahil beş ödül , Erden Kıral'ın Vicdan'ına dört, Derviş Zaim'in Nokta'sına en iyi yönetmen dahil üç ödül verdi. Kararlar sonucunda "jüri, Pazar- Bir Ticaret Masalı ve Vicdan gibi daha konvansiyonel sinema anlayışıyla üretilmiş yapımlardan yana tercihini kullanarak öykü sinemasının yanında tavır aldı, ancak Derviş Zaim'in Nokta filmine de ödül vererek yaratıcılığı da önemsediklerini gösterdi," diyenler oldu. Birçok kişi Nuri Bilge Ceylan'ın Üç Maymun, Reha Erdem'in Hayat Var, Yeşim Ustaoğlu'nun Pandora'nın Kutusu, Mehmet Güreli'nin Gölge ve Semih Kaplanoğlu'nun Süt'üne doğru düzgün ödül çıkmamasını eleştirdi. Sonuç olarak Cannes'da En İyi Yönetmen seçilen Nuri Bilge Ceylan başta olmak üzere bu yönetmenler ve filmleri görmezden gelindi.
Nurgül Yeşilçay'a giden En İyi Kadın Oyuncu ödülü ise "jüri, ödül isteyen oyuncu baskısına dayanamadı," yorumlarına neden oldu. Çünkü Hatice Aslan, Elit İşcan, Görkem Yeltan, Başak Köklükaya ve Tsilla Chelton bu kategorinin güçlü adaylarıydı.
OYUNCU AĞIRLIKLI JÜRİ
Fakat perşembenin gelişi çarşambadan belliydi. Daha jüri açıklandığında üyelerin ağırlıklı olarak oyunculardan oluşması, geçmiş yıllarda festivalde sunuculuk yapan genç oyuncu Fadik Sevin Atasoy'un jüride yer alması istihzayla karşılanmıştı. Öyle ya 9 kişilik jürinin, biri jüri başkanı olmak üzere 4'ü oyuncuydu. Tercih edilen iki yönetmen Ömer Faruk Sorak ile Serdar Akar,'ın konvansiyonel sinema anlayışından gelmeleri bir güven bunalımı yaratmıştı.
Yapımcı Ali Akdeniz'in de konvansiyonel sinema anlayışından gelmesi, aslında bu sonuçların baştan tahmin edilmesi gerektiği konusunda yeteri kadar ipucu veriyordu. Hal böyle olunca bu jüri üyeleri nasıl bir araya getirildi diye merak edildi.
Eskiden sinema meslek örgütleri kendi üyelerinden birer isim jüriye gönderirken, TÜRSAK'ın festival organizasyonuna dahil olmasıyla yöntem değiştirilmiş, festival yönetimi davet çıkarmaya başlamıştı.
Dünyadaki önemli festivallerde de jüri böyle oluşturuluyor. Fakat kararları ne kadar radikal olursa olsun jüri üyelerinin sinema birikimleri tartışılmıyor. Sonuçta jüri kararları tartışılır ama jürinin birikimi tartışılmaz. Şimdi tartışılan bu, Berlin ve Venedik gibi önemli festivalerin bu yılki jürileriyle Altın Portakal'ınkini yan yana getirip secerelerini döktük.Karar sizin!
Yayın tarihi: 2 Kasım 2008, Pazar
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2008/11/02/pz/haber,022AB5B6718F4337ABE3829305F3C03C.html
Tüm hakları saklıdır.