kapat
E-gazete
|
Sarı Sayfalar
|
Arşiv
|
Üye Ol
|
Üye Girişi
|
Okur Temsilcisi
|
English
|
Kırmızı Alarm
  
19 Ekim 2008, Pazar
Sabah
 
Haberler Spor Günaydın Dosyalar Servisler Multimedya Astroloji Kültür-Sanat İşte İnsan Çocuk Kulübü Yazarlar Çizerler
Günaydın Cuma Cumartesi Pazar Emlak
 
24 Saat
24 Saat

Porno değildir, yanlış anlamayın

AYŞE FERHANGİL
17.10.2008
Yanda gördüğünüz resim bir porno sitesinden değil. Bu fotoğrafları, filmini pazarlamaya çalışan yeni yetme bir yönetmenin afişinden ya da ünlü olma hayaliyle 'yanlışlıkla' çektiği seks görüntülerini ortalığa saçan bir genç kızın dosyasından da çalmadık.
Her ne kadar resmin kenarına iliştirilen açıklamalarda kızın bir aktris olduğu yazsa da bu sadece bir detay. Adının Lauren Phoneix olduğu açıklanan ve küçük karelerede yatakta sevişirken çekilen (kurgudur belirteyim) görüntüleri bulunan genç kız aslında tüm dünya gençliğini saran 'cool' marka American Apparel'in ilanları için bu vaziyette.
Kendini H&M kadar trendy, Gap kadar iddiasızşık ve Banana Republic kadar kaliteli olarak tanımalayan American Apparel'in üzerinde logo bulunmayan sweatshirt'leri, spor çantaları ve taytlarının yaratıcısı 39 yaşındaki Dov Charney, işe 1991'de yalnız başına başladı. 10 yılda, 4350 metrekare büyüklüğünde bir üretim ofisinin ve en büyüklere kafa tutan bir markanın sahibi oldu.
Olamaz mı? Olabilir. Ama Charney'nin 2007'de 387 milyon dolarlık satış rakamını yakalayan şirketi American Apparel, yarıştığı tüm markaların aksine bunu 'etik' bir tutumla başardı.
Charney, Topshop, H&M, Gap gibi high-street markaların yaptığı gibi, kazancını onlarca kez katlamak için, üretimini Hindistan, Çin gibi çocuk işçilerin çok ucuza çalıştırıldığı, sömürünün daniskasının yapıldığı ülkelere taşımak yerine, tüm mallarını Los Angeles'daki fabrikasında üretti. Etik kumaşlar, pahalı organik ürünler kullandı, diğerleri kadar kâr edemese de fabrikasını Amerika'da üretim yapan en büyük tekstil alanı haline getirmeyi başardı. Charney'in 'etik' düşkünlüğü bununla da bitmiyor. Süper patron, çalışanlarına sektör ortalamasının çok üstünde maaşlar ve insani çalışma saatleri ile fazlasıyla değer veriyor, reklam kampanyalarında model kullanmak yerine sıradan insanları tercih ediyor (hatta bir iç çamaşırı ilanı için kendisi bile poz verdi).
Ancak kendini 'seksohiper' olarak anlatan Charney seksle işini karıştırınca ortaya fazlasıyla çarpık bir durum çıkıyor.
Reklam kampanyalarında pornografik görüntüler kullanan Charney'e üç kez 'taciz' suçlaması ile dava açılmış, hem de American Apparel'in eski çalışanları tarafından. 1980'lerin Türk filmlerinde sekreterine asılan patronun Amerikan versiyonu Charney, iddialara göre çalışanlarına birlikte mastürbasyon yapma teklifleri götürüyor, vibratörler hediye ediyor, onların önünde çıplak gezmekten çekinmiyor.
Bu anlattıklarıma 'iddia' dediğime bakmayın.
Charney tüm bu olanları kabul ediyor ve 'serbest seksi' savunduğunu, iş yerinde dahi herkesin 'rahat' hareket edebilmesi gerektiğini anlatıyor. Bu adamın bir pazarlama dâhisi olduğu kesin. Ama etik bir prens mi yoksa bir sapık mı? Kararı size bırakıyorum.