DTP hakkındaki kapatma davasında dün savunmayı alan ve sona gelen Anayasa Mahkemesi, yakında bir dosyasını daha kapatacak.
Her ne kadar gündemine ne zaman geleceği tam olarak belli olmasa da Anayasa Mahkemesi'nin önünde siyasi hayatı yakından ilgilendiren bir başka dosya daha duruyor.
O da nüfusu 2 binin altında bulunan 1146 belde belediyesinin kapatılarak muhtarlık haline dönüştürülmesine ilişkin yasal düzenleme...
CHP, hükümetin yasallaşmasına aracılık ettiği bu düzenlemenin iptali için Anayasa Mahkemesi'ne dava açtı...
Şimdi Ankara'da bu davanın bir an önce sonuçlandırılması bekleniyor.
Tabii bu uğraşın gerisinde partilerin yerel seçim propaganda sürecini başlatmaları ile adayların arasındaki yarış da söz konusu...
İlkinden başlarsak...
AK Parti, nüfusu iki binin altındaki belediyelerin kapanmasına ilişkin yasal düzenlemeyi bu yılın mart ayının sonu gelmeden Meclis'ten çıkarmayı başarmıştı.
Bunun gerisinde, Anayasa'nın
"seçim kanunlarında yapılan değişiklikler, seçimlere bir yıl kala uygulanamaz" engelini aşma çabası vardı.
Böylece seçimden bir yıl önce yasal düzenlemeyi yaparak anayasanın hükmü aşılmaya çalışıldı.
Başlangıç tarihi 1 Ocak Ancak, son günlerde yargı çevrelerinde yoğun olarak sorunlarını aktarıp, belde belediyelerinin kapanmaması için uğraş verenlerin başka bir savı daha bulunuyor.
O da Mahalli İdareler Seçim Kanunu'nun 8'inci maddesi...
"Seçim Dönemi, Seçimin Başlangıç Tarihi ve Seçim Günü" başlığını taşıyan yasanın 8'inci maddesi aynen şöyle:
"Mahalli idareler seçimi beş yılda bir yapılır. Her seçim döneminin beşinci yılındaki 1 Ocak günü seçimin başlangıç tarihidir. Aynı yılın mart ayının son pazar günü oy verme günüdür." Yüksek Seçim Kurulu'nun geçmiş kararlarında,
"seçim, başlangıç tarihinden, oy sayımının kesinleşmesine kadar bir bütündür (küldür)" anlayışı söz konusu.
Dolayısıyla yargı çevrelerinde bu görüşü dile getirenler, mahalli idare seçiminin 1 Ocak tarihi itibarıyla başlamış olacağının altını çizerek, 1146 belde belediyesinin kapatılması ile ilgili yasal düzenlemenin bu dönem uygulanamayacağını ileri sürüyor.
Buna göre, belediyelerinin kapatılmasına ilişkin düzenleme Mart 2008'de yapıldı.
Oysa seçimlerin başlangıç tarihini Mahalli İdareler Seçim Kanunu 1 Ocak (2009) olarak belirlenmiş.
Dolayısıyla üzerinden bir yıl geçmediği için seçim kanunlarında yapılan düzenleme bu dönem uygulanmaz; belde belediyeleri kapatılamaz.
Kapatma hükmü ancak beş yıl sonra yapılacak seçimlerde geçerli olur...
Her ihtimale karşı Bu hukuki savunmanın Anayasa Mahkemesi'nde görülmekte olan dava sonucuna etkisinin ne olacağını bugünden kestirmek zor...
Ancak mahalli idare seçimleri ile ilgili yasal düzenlemeler de oldukça katı.
Nasıl beş yıldan önce mahalli idareler seçimi yapılamıyor; tek istisna olarak milletvekili erken seçim kararının yerel seçime bir yıldan kısa süre kalması halinde birlikte yapılacağını hükmediyor... (Anayasa 127)
Seçimin başlangıç tarihi de aynı kapsamda değerlendirilmeli.
Çünkü yasa mahalli idareler seçimlerinin hangi tarihte başlayacağına açıkça hükmetmiş.
Yasanın ilgili maddesinde bir düzenleme yapma şansı bulunmadığına göre de uygulanmaktan başka bir yol bulunmuyor.
Belki de bundandır, bazı siyasi partiler belediyeleri kapanacak beldelerde de
"ilerde bir sıkıntı ile karşılaşmamak" için bugünden aday yoklaması yaptırıyor.
Hatta bazı beldelerde kapanmayacak gibi aday mücadelesi yaşanıyor...
Yayın tarihi: 17 Eylül 2008, Çarşamba
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2008/09/17//haber,5F22F52DE71A430089C47DDA7BD54556.html
Tüm hakları saklıdır.
Copyright © 2003-2008, TURKUVAZ GAZETE DERGİ BASIM A.Ş.