Devlet Bakanı Kürşad Tüzmen'in mütekabiliyet esasına göre Rusya'ya karşı hayata geçirmek istediği tedbir paketi şimdilik hükümetten dönse de; hayata geçmesi halinde en çok Türk TIR'larını ve nakliye şirketlerini vuracaktı. Rusların pazardaki payı sadece yüzde 11 ve bunun da yüzde 30'u aslında Rusya'da kurulu fakat Türkiyeli nakliye şirketlerinin sahibi olduğu Rus şirketlerinin elinde bulunuyor. İki ülke arasındaki sorun, Türk TIR'larının bekletilmesiyle başladığı için ilk etapta Rus TIR'larının fazladan işleme tutularak gümrüklerde bekletilmesiyle başlayacaktı. Ancak iki ülke arasındaki kara taşımacılığında Ruslar'ın payı 2007'de sadece yüzde 11'den ibaretti. Uluslararası Nakliyeciler Derneği'nin (UND) verilerine göre Türk TIR'larının payı ise geçtiğimiz yıl yüzde 52'yi buldu. İki ülke arasında taşımacılık yapan üçüncü ülke TIR'larının payı ise aynı dönem yüzde 37 oranında gerçekleşti. Sefer bakımından bakıldığında Türk TIR'ları geçtiğimiz yıl Rusya'ya 15 bin 422 sefer yaptı. Rus TIR'ları ise
Türkiye'ye 3 bin 136 sefer düzenledi. Söz konusu 3 bin 136 seferin 940'ı da aslında sahipleri Türkler olan Rus şirketleri tarafından yapıldı. UND Başkanı Tamer Dinçşahin, Rusya'da 16 Türk yatırımcının nakliye şirketi bulunduğunu bildirdi. Bunların arasında Omsan, Demiral, UNO gibi sektörün önde gelenleri olduğunu anlatan Dinçşahin, "Kara taşımacılığılı esas olarak Türkler tarafından yürütülüyor. Ama devleti ilgilendiren konularda ne gerekiyorsa o yapılır" dedi. İki ülke arasındaki üçüncü ülke TIR'larının yaptığı seferler ise 11 bin 109 oldu.
Türkiye'den Rusya'ya gittikten sonra geri dönüşe geçen TIR'ların yarısı boş geliyor. Bu yılın ilk yedi ayında bu şekilde bin 898 sefer gerçekleşti. Rus TIR'larının
Türkiye'ye dolu olarak yaptığı sefer sayısı ise 2008'in ilk beş ayında 948 oldu.
Yayın tarihi: 2 Eylül 2008, Salı
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2008/09/02//haber,AEA9566AF9164DF38E361B5B452BB17B.html
Tüm hakları saklıdır.
Copyright © 2003-2008, TURKUVAZ GAZETE DERGİ BASIM A.Ş.