The Female Brain (
Kadın Beyni) kitabını duymuşsunuzdur. Yazarı psikiyatrist Dr. Louann Brizendine'in son araştırdığı konu çok kıyak, çok eğlenceli ve bir o kadar da açıklayıcı. Bakın dinleyin... İdolünü gören genç bir kızın çığlığıyla beynine hücum eden dopaminin yarattığı etki, eroine eşdeğermiş. Evet eroin. Üstelik çığlık atan başka kızların olması bu etkiyi daha da katlarmış. Bunun adı biyoloji biliminde senkronizasyonmuş. Yani bir kız diğerini tetikliyor ve tümü çığlık attığında ortaya inanılmaz bir histeri hali çıkıyor. Her şeyden önemlisi ergen bir kızın kafa dağıtmak için içki falan gibi zararlı maddelere ihtiyacı yok. Çünkü ihtiyacı olan güç, damarlarındaki kanda mevcut. Kızlar 'kopuyor' yani... İdolünü gören kızın beyni dopaminin yanı sıra aşk ve bağlılık hormonu oksitokin de salgılıyormuş. Erkeklerde olmadığını tahmin ettiğim bu hormonun acayip kıyak bir hormon olduğunu hemen anladım ve araştırmamı derinleştirdim. Ergen kızların beynindeki östrojen o kadar yüksekmiş ki dopamin ve oksitokinin etkisini ikiye katlıyormuş. O yüzden kendilerinden geçiyorlarmış. Bu his anı, âşık olmakla aynıymış. Şimdi konserlerde ya da imza günlerinde falan bağırıp çağıran, ağlayan, kendinden geçen kızlar gördüğünüzde gerçekten ne olduğunu biliyorsunuz. Genç kızlar transa geçer gibi gözlerini kapatıp çığlık atmaya başlıyor ve istedikleri an kendilerini bir dakikalık derin bir aşk nöbetinin içine sokabiliyorlar. Sonunda bayılanlar da var. Bu ne acayip bir kafadır. Oysa ben erkekler üzerindeki derin araştırmamda üç temel hormona rastladım: Ye-tamin, seviş-ojen, uyumakin... Bu da alt metin niyetine son dakika golü...
BEKARET YÜZÜĞÜ ÇILGINLIĞI Bu hafta kafayı kırdık. Müziğin perde arkasındaki gelişmelere neşter atmaya and içtik, önce hormonlara dadandık. Devam edelim. Şimdi de biraz
ekonomi. Hıristiyan değerlerinin öne çıkaran Amerikan mücevher firması James Avery Craftsman'in sözcüsü şirketin 'True Love Waits/Gerçek Aşk Bekler' model bekaret yüzüğü satışlarının bu sene yüzde 25 arttığını belirtmiş ve "Sebebini bilmiyoruz ama böyle bir yükseliş olduğu doğru," demişti. Sebebini ben söyleyeyim. Disney son beş yıldır müzik işinde derinleşti ve ana hedef kitlesi olarak da ergenleri seçti. Ergenler genellikle parasız pulsuz tıfıl bir segment olarak düşünülür ve çok önemsenmez. Hedef kitle hep cebinde parası olduğu düşünülen insana yöneliktir. Disney bunun palavra olduğunu cesur bir hamleyle kanıtladı. Ergen endüstrisini ele geçirdi.
High School Musical'lar,
Hanna Montana'lar, Jonas Brother'lar, Selena Gomez'ler falan filan. Bu çocuklar daha 20 yaşında bile değiller ama özel jetleri var. Ve işte size açıklama. Üç kardeşten oluşan Jonas Brothers'ın parmağında bekaret yüzükleri var ve inançlı birer Hıristiyan olarak bunu gururla taşıyorlar. Endüstri böyle bir şey işte... Para nasıl mı geliyor? Olay genellikle şöyle gelişiyor. Jonas Brothers bir şarkı yazıyor, şarkının içinde mesela bir kızdan söz ediyor. Ertesi ay o kızı kanlı canlı sahnede görüyorsunuz. İmza dağıtıyor. Ve bir ergene daha yırtma şansı veriliyor. Kurmaca bir karakter gerçeğe dönüşüyor. Tüm hayranlar onun gibi giyiniyor. Bu kızın minik bebekleri piyasaya çıkıyor. Satışlar patlıyor. Ya işte böyle... Zaten söyler misiniz hangi yetişkin kazandığı parayı kendine harcayabiliyor?
Bugünkü Tüm Yazıları
İdolünü gören genç kızın aşk nöbeti hadisesi
Yayın tarihi: 22 Ağustos 2008, Cuma
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2008/08/22/cm/haber,7B9777B0A0F342EAB07998EB470F65F7.html
Tüm hakları saklıdır.