MÜZİK piyasası yıllarca albüm satamamaktan yakındı durdu: "CD satışları düştü, hepimiz batıyoruz, nerede eski günler." Vesaire vesaire. Ama çok şükür o günler geride kaldı. Artık CD satışı zaten 'yok' düzeyinde ve kimse buna ağlamıyor. Ancak müzik piyasası her zaman ağlanıp sızlanacak bir şeyler bulur. Daha doğrusu insanlar korkuyla yönetilmeyi sevdiklerinden suyun başındakiler her zaman bir şeylerle korkutarak gütmeyi, yönlendirmeyi severler. Şimdi yeni trend "Bilet satamıyoruz," diye ağlamak. Ama öyle açık açık değil. İşte size müziğin her türlü gelişmesinin en hasının yaşandığı güzide Britanya'dan ilginç bir örnek: R.E.M.'in Cardiff şehrindeki stadyum konseri yeterli bilet satışı olmadığından daha küçük bir mekâna taşınmış. 'Sadece' 18 bin bilet satıldığı için bu karar alınmış. Oysa R.E.M. 2005'in aynı ayında o stadı (36 bin kişilik) doldurabiliyormuş. 1995'teki konserinde ise kapılar kırılmış. "Peh peh peh nerde o eski günler, dünyanın sonu geldi, her şey kötüye gidiyor be..." Burada böyle dememiz bekleniyor. Bilemiyorum bu yazıyı okuyan İngilizler marketlere koşup buldukları bütün konserveleri falan aldılar mı? Şaka değil.
Guardian'da okuduğum bu yazıda bilet satışlarının düşmesinden küresel ısınma tarzı bir felaket gibi söz edilmiş. Ve bu tesadüfi değil. Yeni kıyamet senaryomuz bu. Yani önümüzdeki beş yıl bizi bununla korkutacaklar. Bilet alın yoksa bu grupları bir daha izleyemeyeceksiniz. Lakin şu da bir gerçek, bilet satamamak, CD satamamaktan beter. Neden biliyor musunuz? Eskiden sanatçı plak şirketi ile anlaşır, albümünü yayınlar, ama konser ve turne gelirleri ve tüm yan gelirler kendisine ait olurdu. Zira plak şirketi albüm satışından iyi kazanırdı. Şimdi 360 derece anlaşma denen şey çıktı. Yani işin başında bir ekipseniz gidiyorsunuz ve bir imzayla hayatınızı veriyorsunuz. Satacağınız tişörte kadar her şeyinize şirket ortak oluyor. Yani kaba hesapla şirket eskiden albümden, siz konserden kazanırken şimdi ikiniz birden sadece konserden para bekliyorsunuz. R.E.M. değil 18 bin, 108 bin bilet satsa yine yetmez. Peki ne olacak? Korkmayın bir şey olacağı yok. Sektör önce son taze para kaynağını kaybedecek. En fazla beş yıl içinde her şey sadece internette dönecek, konserler ya çok ucuz olacak ya da mesela küçük mekânlarda çok pahalı biletlerle sadece sınırlı sayıda insan önemli isimleri izleyebilecek. Sponsorsuz hiçbir şey yapılamayacak... Böyle söyleyince sıkıcı gibi geliyor ama değil. Çünkü işadamları bizi bilet satışıyla korkutmanın işe yaramadığını anladıkları gün B planını devreye sokacaklar (neyse artık o). Çünkü ne olursa olsun birileri konser verecek. Ve bizim cebimizde müziğe ayrılan bir para her zaman olacak.
Bugünkü Tüm Yazıları
Müzikte 'bilet satamıyoruz' trendi
Yayın tarihi: 15 Ağustos 2008, Cuma
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2008/08/15/cm/haber,1873CCC383BF4879A0FA7FE93F61E2C8.html
Tüm hakları saklıdır.