Aşırı rekabet nedeniyle kâr marjları yüzde 20 düşen teknoloji marketlerinin kadrolarında taşlar yerinden oynuyor. Electroworld, Best Buy, TeknoSA, MediaMarkt, hepsinde yöneticiler sürekli yer değiştiriyor.
Türkiye son
iki yılda elektronik perakende zincirlerinin akınına uğradı. Şu anda yerlilerle birlikte 8 farklı markada elektronik mağazası var. Laptop kuyrukları, plazma izdihamları bir yana, hiçbiri hayatından memnun değil. Çünkü aşırı rekabet yüzünden
kâr marjları çok düştü, para kazanan yok gibi.
Bu, işin bir yanı. Bir sektörde arz cephesi hem iki yıl gibi kısa bir sürede bu denli hareketlenir, hem de piyasa hayal edildiği gibi olmazsa ilk yapılacak şey,
kadroların değişmesidir. Öyle de oluyor zaten.
Öncelikle Ömer-Demir Sabancı ortaklığıyla Türkiye'ye gelen İngiliz elektronik perakende zinciri Electro World'ün Genel Müdürlüğü'ne getirilen, eski Gima Genel Müdür Yardımcısı
Ali Serhan Şahin, görevden ayrıldı. Şahin'in yerine şimdilik yönetim kurulundan biri geçici olarak görev yapıyor ama 1 Temmuz'dan itibaren
Bahadır Özbek gelecek. Özbek kim? Arçelik eski genel müdürü Nedim Esgin'in başında olduğu İngiliz Darty'nin Türkiye Genel Müdürü. Daha da eskilere inersek TeknoSA yöneticisi.
Best buy da hareketli Yaklaşık 20 milyar dolarlık piyasa değeriyle dünyanın en büyük elektronik perakende zinciri olan
ABD'li Best Buy da 2008 başında İstanbul Maslak'ta kurduğu şirketle Türkiye operasyonunu başlattı.
'Best Buy İstanbul Mağazacılık' adlı şirketin müdürlerinden birisi Best Buy'ın uluslararası operasyonlardan sorumlu CEO'su
Robert A. Willet olurken, diğer yetkili müdür Cüneyd Zapsu ile birlikte For You'nun eski ortaklarından olan
Tahir Uğur Temizer'di. Son dönemdeki hareketlilikten Temizer de payına düşeni aldı ve görevden ayrıldı.
Daralan piyasa Elektronik marketlerin üst yönetimlerindeki bu sirkülasyonun sebebi nedir?
Sektörden bir yöneticinin yorumuna göre piyasa çok açıkken, bir de çok sıkışıkken bu tür hareketler artıyor. Piyasa daraldığında patronların yöneticilerden talebi artıyor, gerçekleşmeyince de kopmalar yaşanıyor. İşler çok hareketliyken de iyi ciro yapanları rakipler kapıyor.
Şu anda piyasanın sıkışmasının
dört nedeni var. Birincisi kâr marjları son iki yılda
yüzde 20 oranında azaldı. İkincisi
döviz kurları çok düştü, arz cephesindeki hareket
fiyat rekabeti başlattı, son olarak da teknolojideki gelişmeler nedeniyle
ürün fiyatları ucuzladı. İşte hızla mağaza açan sektörün oyuncuları da arz kadar talebi bulamayınca çareyi yöneticilerle oynamakta buluyor.
AŞIRI REKABETİN 4 NEDENİ VAR -
TL değer kazandı. -
Teknoloji geliştikçe ürünler ucuzladı. -
Oyuncular artınca rekabet kızıştı. -
Kâr marjları yüzde 20 oranında azaldı.