"Süper otobüs" olarak anılan 90 yolcu kapasitesine sahip Capacity otobüslerin fiyatı 500 bin Euro. Yani metrobüslerin neredeyse 3’te biri fiyatında.
Metrobüste 'boşuna masraf' iddiaları
Nurdeniz KUTSEL HABER MERKEZİ
Topkapı-Avcılar arasında sefer yapan metrobüslerin, bu güzergâhta geçici olarak kullanılan körüklü otobüslerden 3 kat pahalı oluşu tartışmalara yol açtı..
İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin Hollanda'dan satın aldığı metrobüsler deneme seferi için Türkiye'ye gelir gelmez fiyatı konusunda tartışma çıktı. Hollanda'dan alınan 230 yolcu kapasiteli metrobüslerin her biri için 1.2 milyon Euro ödenirken, rampalar tamamlanıncaya kadar metrobüs yerine kullanılmak üzere getirtilen 190 kişilik Mercedes Capacity modeli körüklü otobüslerin fiyatının yalnızca 500 bin Euro olması, tepkilere yol açtı. İETT'den yapılan açıklamada ise "Metrobüsleri körüklü otobüslerle değil tramvaylarla karşılaştırın" denildi.
TRAFİK KİLİTLENMİŞTİ
Topkapı-Avcılar arasında kurulan metrobüs hattı, hat bitirilmeden 17 Eylül günü deneme için getirilen iki metrobüs ile açılmış ancak dönüş için E-5'e geçmesi gereken metrobüsler kısa sürede trafiği kilitlemişti. Dönüş rampaları tamamlanmadan başlatılan seferler tepkilere neden olunca metrobüsler Hollanda'ya geri gönderilmiş yerine Mercedes Capacity körüklü otobüsler kullanılmaya başlanmıştı. Dönüş rampalarının tamamlanmasının ardından şimdi metrobüsler İstanbul'a geliyor, ancak beraberinde "boşuna fazladan para harcanıyor" tartışmalarını da körüklüyor. Çünkü şu an hatlarda kullanılan körüklü otobüsler, metrobüslerden sadece 40 yolcu daha az taşıyor ancak fiyatı neredeyse 3'te biri kadar. Ortalama 60 kilometrelik hıza ulaşan Phileas marka metrobüsler yön bulmayı sağlayan "flight directory" benzeri bir bilgisayarla önceden belirlenmiş sanal yörüngede hareket ediyor.
ŞOFÖRSÜZ HİZMET VEREMEYECEK
Araç, güzergâh üzerine çakılan mıknatıslı çubuklarla kendini denetliyor. Ancak aracın bu özellikleri İstanbul'da şimdilik kullanılamayacak. Yetkililer, altyapı ve teknik özelikler tamamlanmadığı ve hatta her an bir yayanın girme riski bulunması nedeniyle metrobüslerin şoförler tarafından kullanılacağını belirtti. Araçlar yan yaklaşarak duraklara sıfır olarak yanaşıp engelli vatandaşların araçları sorunsuz şekilde kullanmasını sağlıyor, güvenlik kameralarıyla araç içi denetlenebiliyor.
"TRAMVAY İLE KARŞILAŞTIRIN"
Mercedes otobüsler yerine fazladan para verilip metrobüs getirtildiği iddialarına açıklık getiren İETT Basın ve Halkla İlişkiler Müdürü Zeki Gümüş "Metrobüs bir sistem olduğu için otobüslerle değil tramvayla karşılaştırılmalıdır" dedi. Metrobüsün hibrit araç olduğu için enerji tasarrufu yaptığını da dile getiren Gümüş, metrobüslerin 20 yıllık garantisi bulunduğunu, oysa Capacity'nin sadece 2 yıllık garantisi olduğunu da sözlerine ekledi.
Yayın tarihi: 4 Ocak 2008, Cuma
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2008/01/04//haber,C4FFA6517A2249BAAF49C068AAD5FEFC.html
Tüm hakları saklıdır.
Copyright © 2003-2008, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.