kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 4 Ocak 2008, Cuma
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
Kanal 1
ABC
ŞEREF OĞUZ
ÖNERİ-YORUM

Dört nala ihracat

Adi adım giden bir attan dörtnal performansı beklemek...
Türkiye'de ihracat için yeni hedef koyanların anlamadığı bu.
İhracatın Bakanı Kürşad Tüzmen, bu yılın hedefini 128 milyar dolar koyuyor. 2007'deki 106 milyar dolarlık ihracata göre, dört nala bir artış sayabiliriz.
Yüzde 18'lik bu hedef büyütme, mümkün olabilir mi?
Eğer " yüksek kalite, yüksek fiyat " sloganı gerçeğe dönüşürse, yüzde 18'lik hedef mütevazı bile kalabilir. Zaten bu artışı kur ile oynayıp sağlayacak kadar büyük ekonomimiz var.
Sorun şudur; İhracatı şimdiki " adi adım " veya kur kamçısıyla " tırıs " halinden " dört nala " koşturmak, yakın gelecekte mümkün müdür?
Tabii ki mümkündür fakat bu iş yalnızca " sektöre gaz vererek " olmaz.
Sektörün iç dinamiklerini, ihracat motorunu değiştirmek gerekir.
Zira artık bu sanayi, şimdiki yapısıyla ne kadar gaz verirseniz verin, ancak bu kadar koşabiliyor. Daha fazla yüklenirseniz de " ithalat patlaması " ile cari açığınızı zedeliyor.
Son Sanayi Kongresi'nde konuşulanlara bakınca, ihracattaki bu motor değişikliği konusundaki umutlarımız artıyor. Yenilikçilik, katma değeri yüksek endüstriler ve rekabet avantajı sağlayacak alanlarda var olma kaygıları, sanayicinin gündem konuları...
Fakat eksik olan, mevcut reel ekonomideki değer yaratmayan ve üretim süreçleriyle nasıl baş edeceğimizdir.
Rekabetin küresel arenasında bir yandan otomasyonu önceleyecek, öte yandan istihdamı halledeceksiniz.
Üçte ikisi ithalata dayalı ihracatı artırayım derken dış açığı patlatmayacaksınız.
Geleneksel ihraç ürünlerindeki düşen kpaylarıyla boğuşurken yeni oluşan pazarlarda var olma mücadelesi vereceksiniz.
Aslında kolay bir süreç değil.
Fakat beni en çok kaygılandıran, halen işletmelerinin başında ve yönetim kademelerinde söz sahibi olanların, bu yeni manzarayı algılayacak "izan"a sahip olmamalarıdır.
Böyle gelmiş ama böyle gitmeyeceği kesin olan bir şey var ki; ihracat aslanın ağzında.
Ne bakan gazıyla dört nala koşacak kadar nahif ne de kurnaz sanayiciyi teşvikle zıplatacak kadar hafif ...
Dış ticaret gemisini dalgalı kurda yüzdürmek, bir başarı olabilir.
Fakat ben hala kalıcı başarının, daha yenilikçi bir endüstri, daha cesur bir sanayici ve daha üretken bir emek ile var olacağına iman ediyorum.