kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 4 Kasım 2007, Pazar
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
Kanal 1
ABC
Pazar SABAH 
GÜNTAY ŞİMŞEK

77 yıl sonra aynı coşku

Geçen hafta iki gün boyunca A380 fırtınası esti. Aynı heyecanın bundan 77 yıl önce G-38 Junkers'la da yaşandığını biliyor muydunuz?.
İstanbul Atatürk Havalimanı, 29 Ekim'de dünyanın en büyük uçağı Airbus A380'i ağırlayarak tarihe geçti. A380'in Avrupa'da Airbus'ın merkezleri Fransa, Almanya, İngiltere ve İspanya'dan sonra ilk yurtdışı tanıtım uçuşunu İstanbul'da yapmasına birçok anlam yüklenebilir. Ancak, Atatürk Havalimanı ilk defa dünyanın en büyük yolcu uçağına ev sahipliği yapmadı. Aynı havalimanına, tam 77 yıl önce 1930 yılında da dünyanın en büyük uçağı olan Alman yapımı Junkers G- 38 inmişti. 'D-2000' no'lu Junkers G-38 tipi uçak, Avrupa'da yapılan tanıtım turunda, Bükreş'ten sonra o günkü adıyla Yeşilköy Tayyare İstasyonu'na gelmişti. 10 Ekim 1930'da meydana inen G-38, tıpkı A380 gibi büyük ilgi çekmiş, o dönemde Yeşilköy'de yoğun ilgiye maruz kalmıştı. İlk uçuşunu 1929'da yapan G-38, dört motorlu bir nakliye uçağıydı. İki prototipi Almanya'da üretildi ve 2. Dünya Savaşı'na kadar Avrupa sınırları içerisinde ticari nakliye amaçlı kullanıldı. İlk prototip, 1936 yılında meydana gelen bir kazada tahrip oldu. Uçağın ikinci prototipi ilk defa 1932 yılında uçtu ve 10 yıl Lufthansa'nın filosunda hizmet verdi. G-38, döneminin en lüks uçakları arasındaydı. Yine Alman yapımı olan 'Zeplin'lere alternatif olarak ortaya çıkmıştı. Dört adet 750 beygir gücünde motora sahip olan uçağın her iki kanadının içinde oturma yerleri bulunuyordu. Kanatların önü camla çevrilmiş, burada seyahat eden yolculara, pilotlara mahsus bir manzara sunulmuştu. Lufthansa'nın o tarihlerde İstanbul Caddesi üzerinde bir satış ofisi bulunuyordu... Özetle İstanbul, konumu itibariyle havacılık sektöründeki tarihi gelişmelere her dönem ev sahipliği yapan bir kimliği olduğunu bir kez daha tüm dünyaya duyurmuş oldu.