Geleceğin uçağı olarak değerlendirilen ve 2008'de uçuşlara başlaması beklenen Boeing 787 Dreamliner'ın karbon komposit yapısına ilişkin ilginç açıklamalar ve güvenli olmadığına dair iddialar, havacılık camiasında tartışılıyor. Deneyimli gazeteci Dan Rather'ın, çeşitli uzmanlardan aldığı bilgiler çerçevesinde 787 Dreamliner'ın kompozit yapısının kazalarda daha çok ölümlere yol açabileceğine ilişkin tespitleri yetkin isimlerin dilinde. Rather, açıklamalarını Boeing'de çalışmış bir çok eski mühendisi ile yaptığı söyleşilere ve değişik endüstri eksperlerinin raporlarına dayandırıyor. Boeing mühendislerinden Vince Weldon'ın, "Asıl problem daha önce problem olmadığına ilişkin açıklamalarda," şeklindeki beyanatları oldukça dikkat çekici. Weldon, yakın tarihlerde gerçekleşmiş standart alüminyum gövdeli bir uçak kazasında söz konusu gövdenin zedelendiğini ancak tahrip olmadığını, kaza sırasında çıkan yangının da belli bir kesimde tutulup tüm gövdeyi sarmadan yolcuların emniyetle çıkışının mümkün olduğunu belirtiyor. Alüminyum yerine karbon bileşenlerinden oluşan yeni gövde yapısının olası yangınlarda zehirli kimyasalları açığa çıkaracağını ileri süren Weldon, "Kompozit çerçeveli gövde çökmeyecektir doğru. Gövde tuzla buz olacaktır," şeklinde konuşuyor. Weldon, 46 yıllık Boeing kariyerinin, 787'nin yeni kompozit yapısına ve dizaynına itirazları sebebiyle sona erdiğini belirtirken, içeride olup susmayı tercih edenler adına da konuştuğu görüşünde. Rather'in röportajlarında Boeing'in ticari faaliyetlerinden sorumlu Lori Gunter'in açıklamaları da yer alıyor; "Bay Weldon'ın iddialarını inceledik ve teknik komitemiz de gerekli incelemeleri yaptı. Kesinlikle kullandığımız materyaller güvenilir ve sertifikalandırılmıştır". Lori Gunter, Weldon'ın neden Boeing'ten ayrıldığına ilişkin yorumda bulunmaktan kaçınıyor.
Yayın tarihi: 23 Eylül 2007, Pazar
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2007/09/23/pz/haber,40BEBDA8922E4BE69BF8A6E44F0BC6AC.html
Tüm hakları saklıdır.