kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 29 Temmuz 2007, Pazar
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
Kanal 1
ABC
Yeşilköy Havalimanı'nda yolcular için fark edilmeyen bir ayrıntı olan taksi yollarının bitmesiyle pist başında kalkış için artık kuyruklar olmayacak. Golf 1 ve Siera taksi yolları trafiği çok rahatlatacak.

Havalimanı'nda trafiğe taksi yolu çözümü

GÜNTAY ŞİMŞEK
GÜNTAY ŞİMŞEK
Trafik açısından en yoğun meydan olan Atatürk Havalimanı'nda yapımı biten taksi yolları sayesinde trafik yüzde 25 artacak. Uçaklar yerde ve havada daha az bekleyecek..
İstanbul Atatürk Havalimanı'nda sürekli artan hava trafiği sebebiyle uçaklar havada ve yerde sıkıntı yaşamaya başlayınca Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ), havalimanında trafiği rahatlatmak için santimetrekareleri bile kullanacak planlar yaptı. Geçen hafta devreye giren yeni taksi yolları sayesinde trafiğin yerde yaklaşık yüzde 25, havada ise yüzde 20 oranında artış göstermesi bekleniyor. Böylece uçakların inmesi için havada beklemeleri ortadan kalkacak, yerde ise pist başında uçak kuyrukları olmayacak. 2002'de yapılan planlama sonucunda, üç pisttin birbirini kesen ve uçak trafiğini engelleyen yapısı değiştirilerek, yeni taksi yolları inşa edildi. Buna son örnek 06-24 pisti ile 36-18 pistlerinin kesiştiği noktaya yaklaşık 200 metrelik bir taksi yolu eklenerek gerçekleşti. Golf-1 adı verilen taksi yolu havalimanındaki trafiğin rahatlamasına büyük katkı sağlayacak. Golf-1 taksi yolu uçakların her iki pisti de bağımsız bir şekilde kullanabilmelerine imkân sağlayacak. İkinci yenilik ise 36-18 istikametine uzanan pistin paraleline yapılan taksi yolu oldu. Siera adı verilen bu taksi yolu ise, Atatürk Havalimanı'nın A-1 adı verilen ana apronun ve kargo terminalinde bekleyen uçakların, apron içinde taksi yapmadan direk Siera taksi yolunu kullanarak her iki piste de uçakların kolaylıkla ulaşmasını sağlayacak. Siera'nın bir diğer özelliği ise kış şartlarında uçakların kalkış öncesi buzlanmaya karşı alkollenmesini de kolaylaştıracak olması. Eskiden itfaiye alanının önündeki dar bir alanda yapılan bu işlem bundan sonra Siera taksi yolunda bir platformda uygulanacak.

3. PİST TRAFİĞİ RAHATLATTI
Atatürk Havalimanı'ndaki 18-36 pistinin batısındaki 3000 metrelik paralel konumdaki üçüncü pist son çalışmalarla birlikte meydandaki trafiği büyük ölçüde rahatlatacak. Eski pistin bakımı (tamir, lastik izi temizleme, aydınlatma sistemleri, boya yenileme vb.) sırasında üçüncü pist, operasyonun devamlılığını sağlayarak meydanın kapasitesinin düşmesini engelledi. Havalimanına saatlik iniş-kalkış kapasitesini arttırdı. Birbirini takip ederek iniş yapacak uçaklar arasındaki zaman aralığı daha da kısaldı. Üçüncü pist sayesinde inen uçağın pisti terk etmesini beklemeden de diğer uçak kalkış yapabiliyor.