Otonun dünü, bugünü yarını
Otomobilin 100 yılı aşkın bir tarihi var. Yola çıkan ilk otomobilden bugüne otomobiller çok değişti. Özellikle gelişen teknolojinin katkısıyla, daha güvenli, performanslı ve konforlu hale geldiler. Ancak hiç değişikliğe uğramayan özellikler de var. Otomobiller hâlâ dört tekerlekli, direksiyonlu, vitesli, gaz ve fren pedalıyla üretiliyor. Her ne kadar biçimleri, tasarımları ve teknolojileri değişse de bu unsurlar bir otomobili, otomobil yapan özellikler arasında yer alıyor. Geçmişten günümüze otomobilin değişen özelliklerini ve gelecekte neler olacağını sizin için araştırdık...
Direksiyon
Dün
Saf formuyla direksiyon simidi, klasik olarak otomobile yön veriyor ve korna çalabiliyor.
Bugün
Hava yastığını içinde bulunduran ana gövde sabit iken sadece simidin kendisi hareket ediyor. Ayrıca direksiyon sürücüye radyoyu ve cruise control sistemini buradan kontrol etme imkânı sağlıyor. (Citroen C4)
Yarın
Yeni kabin tasarımında direksiyon simidi ile tekerlerin kontrolü arasında herhangi mekanik bir bağlantının bulunmayışı dikkat çekiyor. Drive by wire adı verilen bu sistem, sürücünün direksiyon hareketlerini elektronik olarak algılıyor. (Citroen C5 by wire)
Farlar
Dün
Büyük gösterişli farlar gövdeye entegre değildi. Her ne kadar aydınlatma yetersiz olsa da o gün için bu sorun değildi. (Hispano Suiza Labourdette Sport Torpedo 1933)
Bugün
Gövdeye entegre edilmiş xenon farlar geceyi gündüz yapıyor. Ayrıca sürüşe duyarlı olan bir sistem, hıza ve direksiyon açısına bağlı olarak farları, virajın içine çevirerek yol aydınlatmasını yüzde 90'a varan bir oranda artırıyor. Düz yolda ise karşıdan gelenlerin gözünü almıyor. (Opel Astra)
Yarın
Her türlü şekli alabilen ve ayarlanabilen Led'lerle kullanılacak. Hatta şimdiden bazı konsept modellerde Led'li aydınlatmaya yer veriliyor. (Renault Egeus konsepti)
Koltuklar
Dün
Kova şeklindeki koltukların virajlarda üst gövdeye destekleri iyi olabilir, fakat kafa desteklerinden eser yok. (Jaguar SS 100, 1938)
Bugün
Elektrikli ayarlanabilir koltuklarda aktif boyun korumaları ve yan hava yastıkları mevcut. Konfor kadar güvenlik de ön planda.
Yarın
Muhtemelen ağırlık kısıtlamalarından dolayı koltuklar, evrim geçirecek daha basit ve marifetli bir hal alacaklar. (Renault Egeus) ,
Lastikler
Dün
Ortadan ana civata ile tutturulmuş krom üzerine konumlandırılmış lastikler. Gösterişli ve şık duruyorlar. O zamanlar bu tekerler tek kelime ile zarafetin karşılığıydı. (Hispano Suiza Labourdette Sport Torpedo, 1933)
Bugün
Günümüzde ise içindeki hava tamamen boşalsada yoluna devam eden lastikler var. (Michelin ZP)
Yarın
Gelecekte elektrikli araçlarda bu lastikler kullanılacak. Sistemin içinde motor ile birleşik, disk frene sahip ve aktif elektronik süspansiyon bulunuyor. (Michelin Active Wheel)
Ayna
Dün
Basit daire şeklinde aynalar, daha sonra bir eklem sayesinde geri görüş için ayar yapabilme özelliğine kavuştu. (Lancia Aprilla Pinin Farina, 1939)
Bugün
Aerodinamik yapısıyla yanlara yerleştirilmiş aynalarda, elektrikli ayarlanabilme ve buğulanmaya karşı ısıtma özellikleri var. (Honda Civic)
Yarın
Gelecekte optik aynalarla kameraların kavgası yaşanacak. Bazı konsept otomobillerde geri görüş kameraları kullanılmaya başlandı. Ancak, aynaların yerini alması zor gibi görünüyor. (Citroen Metisse)
Yayın tarihi: 26 Nisan 2007, Perşembe
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2007/04/26//haber,273331B8D15F4362A7491D455AA48E28.html
Tüm hakları saklıdır.
Copyright © 2003-2007, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.