Sakarya Nehri'nde taşımacılık için 1 milyar dolar gerekiyor
Türkiye'nin üçüncü en uzun nehri Sakarya'nın üzerinde yük taşımacılığı için ATSO tarafından proje geliştirildi.
Adapazarı Ticaret ve Sanayi Odası (ATSO) bir süredir nehir taşımacılığını ülke gündemine sokmaya çalışıyor. Bölgedeki sanayi kuruluşlarının taşımacılık maliyetlerini azaltmayı amaçlayan proje ile, Afyon'un kuzeydoğusundaki Bayat Yaylası'ndan doğup Sakarya'nın Karasu ilçesinden Karadeniz'e dökülen Sakarya Nehri üzerinde yük taşımacılığı gerçekleştirilmek isteniyor. Sakarya, 824 kilometre olan uzunluğu ile Kızılırmak ve Fırat'tan sonra Türkiye'nin üçüncü en uzun nehri. Projenin ilk etabını Sakarya ile içindeki 88 kilometrelik bölümü oluşturuyor. ATSO Yönetim Kurulu Başkanı Erol Öztürk, projeyle İnegöl'den başlayıp Bilecik, Bolu, Düzce, Sakarya ve Kocaeli illerinin mallarını Avrupa pazarlarına daha ucuza götürebilmek istediklerini belirterek, şunları söyledi: "Bu konuda çalışmalar yaptık. Nehrin debisi, zemini çıkarıldı. Rotterdam'dan uzmanlarla görüşüyoruz. 60 metre genişliğinde, 3.5 metre derinliği, içinde yat limanları olan bir proje. 1.000 ton gemiler rahatlıkla yüzebiliyor. Bazı bölgelerde havuzlar yapılacak. Projeyi hayata geçirmek için devletin desteği lazım. Herkes tarafından hayali bir proje olarak görülüyor ama aslında dünyada çok örnekleri var. Tuna Nehri'nde Avrupa'nın içlerine kadar rahatlıkla gidebiliyorsunuz." Osmanlı donanmasının kaptan-ı deryalarından, Kanuni'nin son Vezir-i azamı Sokollu Mehmet Paşa'nın Süveyş Kanalı'nı açmanın yanı sıra 1562'de İzmit Körfezi-Sapanca-Gölü-Sakarya Nehri üzerinden Karadeniz'e alternatif bir boğaz açma projesini ortaya attığına işaret eden Öztürk, "Sakarya Nehri ileride İzmit Körfezi'ne bağlanabilir. Bu projeyi her zaman gündemde sıcak tutuyoruz. İlk etapta nehir yatağını genişletmek için 180-200 milyon dolar lazım. Proje 1 milyar doları bulur" dedi.