'İyi ki askerler var, yoksa tıraş bıçağı satılmayacak'
P&G Genel Müdürü Karpat, güzellik ürünü kullanımında erkeklerin payının arttığını, jöle-briyantin tüketiminin patladığını belirterek, "Ama tıraş ortalaması haftada 2.1'i geçemiyor. İyi ki asker var" dedi.
Procter&Gamble (P&G) Türkiye, Kafkasya ve Orta Asya Bölge Başkan Yardımcısı ve Türkiye Genel Müdürü Saffet Karpat, Türkiye'de güzellik ürünleri pazarının son üç yılda yüzde 15-25 arasında büyüdüğünü belirterek, "Pazar büyüklüğü 1.5 milyar Euro. Erkekler bunun üçte birini oluşturuyor. Erkekte jöle ve briyantin kullanımındaki artış çok şaşırtıcı, ama bir türlü tıraş ürünleri kullanımını artıramıyoruz" dedi. Türkiye'de P&G'nin içinde bulunduğu pazarların son 3 yılda yüzde 10-30 arasında büyüdüğünü söyleyen Saffet Karpat, bunun, nüfus artışı, hane sayısı artış] ve gelir artışı gibi üç nedene bağlı olduğunu belirtti. Karpat, Türkiye'de arzu ettikleri düzeyde büyümeyen iki kategorinin tıraş bıçağı ve diş macunu olduğunu vurgulayarak şunları söyledi: "Erkeklerde haftalık tıraş ortalaması 2.1. Sadece düğüne-derneğe, gezmeye giderken tıraş olan bir kitle var. İyi ki asker var diyoruz bazen, askerlerin her gün tıraş olma zorunluluğu olmasa ortalama da düşerdi. Öte yandan diş macunu pazarında bir türlü iki haneli büyüme göremedik. Hep yüzde 10'un altında büyüyor. Beş yıl boyunca Milli Eğitim Bakanlığı ile işbirliği yaparak okullarda eğitim verdik. Gelin görün ki anne-baba eve almayınca, model olmayınca çocukta diş fırçalama alışkanlığı yerleşmiyor. Bunun gelir düzeyiyle de bire bir ilgisi yok. Kazakistan örneğin, ağız sağlığı ürünü tüketiminde bizden üç kat önde. Ortalama gelirleri bizim üçte birimiz, ama yıllarca okullarda bu konu ders olarak okutulmuş. Alışkanlık yerleşmiş. Bizde yeni neslin durumu da parlak değil."
HEDEF, İSO 500'DE İLK 25 P&G Türkiye, Türkiye'deki faaliyetlerine temizlik ürünlerinde 1987 yılında Mintax ve kağıt ürünlerinde 1990 yılında Eczacıbaşı ile kurduğu ortaklıklar ile başladı. 1988'de Mintax ve 1998'de Eczacıbaşı ortaklık hisselerinin tümü P&G Company (ABD)'ye geçti ve firma P&G Tüketim Malları Sanayi adını aldı. Genel Müdür Saffet Karpat, genel merkezin kararı gereği Türkiye cirosunu açıklamıyor ancak Gillette birleşmesi sonucunda bu yıl İSO 500 listesinde ilk 25'e girebileceklerini söylemekle yetiniyor. ABD'de Forbes dergisince yapılan çalışma, P&G'nin, piyasa değeri en yüksek marka olduğunu gösterdi. Araştırmaya göre P&G, 107.4 milyar dolarla ilk sırada. Araştırma sonuçları, şirketin 47 milyar dolarlık gerçek değere sahipken, marka değerinin 107.4 milyar dolar olduğunu gösteriyor. Marka değeri hesaplanırken, finans ve somut malvarlıklarının yanısıra itibar, yönetim, yenilik ve insan sermayesi de dikkate alınıyor. P&G'nin en yakın takipçileri 103.1 milyar dolarla Microsoft ve 91.3 milyar dolarla Merck.
P&G Türkiye pazar payları Ürün (%) Deterjan 43 Şampuan 42 Hijyenik ped 64 Bebek bezi 34 Saç boyası 43 Çamaşır suyu 22 Diş macunu 41 Tıraş bıçağı 80 Epilatör 57