Bolu Dağı Tünelinin İstanbul-Ankara istikameti, 14 yıllık yapım süresinin ardından hizmete açıldı. Açılış sonrası Başbakan Erdoğan ve Romano Prodi tünelden ilk geçişi birlikte yaptılar. Erdoğan, makam aracının direksiyonuna geçerek aracı kendi kullandı.
Açılışta kurdele kesimini, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan ile İtalya Başbakanı Romano Prodi'nin yanı sıra Devlet Bakanı Ali Babacan, Bayındırlık ve İskan Bakanı Faruk Özak, Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım ile Astaldi firmasının Yönetim Kurulu Başkanı Paulo Astaldi birlikte yaptı.
Açılış öncesinde Astaldi Firması Yönetim Kurulu Başkanı Paolo Astaldi, Başbakan Erdoğan ve İtalya Başbakanı Prodi'ye tünelin maketini hediye etti.Temsili kurdele kesimi sırasında Erdoğan, tünelin tüm insanlık için büyük önem taşıdığınıifade ederek, duydukları mutluluğu dile getirdi. Erdoğan, ''bismillah'' diyerek kurdeleyi kesti.
Kurdele kesiminin ardından havai fişekler patlatıldı ve gökyüzüne çok sayıda balon bırakıldı. Daha sonra Erdoğan, Prodi ve beraberindeki heyet, tünelden ilk geçişi gerçekleştirdiler. PROJE
1977 yılında Helsinki Nihai Belgesi Kararları doğrultusunda 10 Avrupa ülkesinin katılımıyla imzalanan ve Avrupa Ekonomik Komisyonu ile Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı desteğinde halen devam eden TEM (Kuzey-Güney Avrupa Otoyolu) Projesi, Türkiye sınırları içinde Kapıkule'den başlayıp İstanbul-Ankara üzerinden devam ediyor. Anadolu Otoyolu, Gümüşova-Gerede kesimi de bu güzergah üzerinde TEM projesinin bir parçasını oluşturuyor.
Edirne-İstanbul-Ankara eksenindeki ulusal ve uluslararası taşıma talebini karşılamayı amaçlayan otoyol projesi içinde yer alan BoluDağı Geçişi ise projenin yapımı tamamlanmayan tek kısmını oluşturuyor.
Yapımında son aşamaya gelinen 25,5 kilometre uzunluğundaki Bolu Dağı Geçişi, Gümüşova-Gerede otoyolunun 30. kilometresindeki Kaynaşlı'dan başlayarak, Doğu yönünde Asarsuyu Vadisi boyunca ilerleyip Bolu Dağını bir tünelde geçiyor ve Yumrukaya mevkiinde sona eriyor.
TÜNELDE İLK KAZI İŞLEMİ 1993'DE YAPILDI
Bolu Dağı Geçişi Projesi için 1990 yılında ihaleye çıkıldı, ihaleyi İtalyan Astaldi firması yüklendi. Bolu Dağı Geçişi Projesi içinde yer alan Bolu Dağı Tünelinde ilk kazı işlemi ise 1993 yılında başladı.
Toplam 25,5 kilometre uzunluğundaki Bolu Dağı geçişinde, 4,6 kilometre uzunluğunda 4 adet viyadük, yaklaşık 900 metre uzunluğunda 3 adet köprü, yaklaşık 2 bin 900metre uzunluğunda Bolu Tüneli yer alıyor. Bugüne kadar 2 kez sel, 2 kez de depreme maruz kalması nedeniyle projede bazı gecikmeler meydana geldi.Bolu Dağı Tüneli 3 geliş, 3 gidiş şeritli olmak üzere, çift tüp olarak inşa edildi.
Bugün açılışı yapılan Ankara yönüne doğru olan sağ tüp 2 bin 788 metre, İstanbul yönündeki sol tüp ise 2 bin 954 metre uzunluğunda. Bolu Dağı Geçişi Projesi, genellikle Bolu Tüneli Projesi olarak anılıyor, ancak tünel projenin 3 kilometrelik bölümünü oluşturuyor. Proje için bugüne kadar KDV hariç 811,4 milyon dolar harcandı. Bunun yaklaşık yüzde 35'i tutarındaki 283,5 milyon dolar Bolu Tüneli için kullanıldı.