Market markaları pazarı, 700 milyon dolar büyüklüğe ulaştı
2006'da market markaları pazarı yüzde 21 büyüyerek 700 milyon dolarlık büyüklüğe ulaştı. Market markalı ürün satışları süpermarketlerden indirim mağazalarına kayarken, gıda yine en fazla büyüyen kategori oldu.
Özellikle ekonomik kriz dönemlerinde marketlerin küçük ve orta ölçekli işletmelere kendi markalarıyla ürettirip, göreceli olarak daha ucuza sattıkları market markalarına olan ilgi, son dönemde indirim marketlerinde yoğunlaştı. KMG Pazarlama Hizmetleri Grubu şirketlerinden Retailing Institute ve HTP, market markalı ürünler pazarının gelişimini incelediği 2006 Market Markaları Raporu'na göre, BİM, Şok, Diasa gibi indirim mağazaları market markası alımlarının en yoğun yapıldığı satış kanalları oldu. Son iki senedir market markalarının satışlarının süpermarketlerden indirim mağazalarına kayarken, bu mağazaların payı yüzde 71'e çıktı. Market markası satışlarının Eylül 04-Ağustos 05 döneminde üçte ikisinden fazlası indirim mağazalarında gerçekleşti. Öte yandan market markalarına yapılan toplam tüketici harcamalarındaki artış bir önceki yıldaki artışın yarısı kadar oldu. Geçen yıl yüzde 54.5 olarak gerçekleşen büyüme hızı 2006'da yüzde 21.7'ye geriledi, pazar büyüklüğü de 700 milyon
dolara ulaştı. Gıda ürünleri 2005 yılında olduğu gibi 2006'da da en fazla büyüyen kategori olurken, temizlik ürünleri geçen yıla göre küçüldü.
HANE SAYISI ARTTI Market markası harcamaları son dört yıldır artan bir trend gösteriyor. Market markalarına yapılan toplam tüketici harcamalarındaki artış bir önceki yıldaki artışın neredeyse yarısı kadar. 2005'te 54.5 olarak gerçekleşen büyüme hızı 2006'da yüzde 21.7'ye geriledi. Gıda ürünleri 2005 yılında olduğu gibi 2006'da da en fazla büyüyen kategori olmaya devam ederken temizlik ürünlerinde geçen yıla göre küçülme görüldü. Enflasyon rakamları dikkate alındığında ise market markalarındaki büyümenin 2006 yılında enflasyonun yaklaşık 11 puan üzerinde gerçekleştiği görülüyor. Rapora göre, market markalı ürünlerdeki büyüme hem geçen yıla göre daha fazla sayıda hane tarafından satın alınmasından, hem de bir kez satın alımın arkasından tekrar tekrar market
markalı ürün satın alan hanelerin sayısındaki artıştan kaynaklandı. Araştırmada, geçen yıla göre, market markalı ürünlerin yüzde 3.4 daha fazla haneye ulaşması ile Eylül 05-Ağustos 06 döneminde hanelerin yüzde 73.8'sinin en az bir kere market markalı ürün satın aldığı saptandı. Bu dönemde market markalı ürünlerin tüm ürün kategorilerinde önceki döneme göre yaygınlaştığı görülürken gıda ürünleri, son dört yılda olduğu gibi en ranı ile en fazla sayıda haneye giren kategori olmaya devam ediyor. Bunun yanı sıra, market markalarına tüm kategorilerde tüketici sadakati, yani ikinci veya daha fazla kereler satın alım, artmaya devam etti. Eylül 05-Ağustos 06 döneminde market markalı ürün satın alan tüketiciler, hızlı tüketim malları harcamalarının yüzde 5.6'sını market markalı ürünlerle yaptılar. Temizlik hariç tüm kategorilerde market markalarına olan tüketici sadakati arttı.