3- Kalın kazak satılmayınca, ince triko için özel makineler getirtti
Motif Triko'nun patronu Türesin Anık, kalın kazaklar satmayınca ince trikonun ağırlığını artırdı. Şimdi sırada terletmeyen bambu ipinden triko ve tişört var.
Duvarcı ustası bir baba ile ev hanımı bir annenin çocuğu olarak dünyaya gelen, 35 yıl önce 9 kardeşiyle birlikte Ordu'dan İstanbul'a göçen ve önce Motif Triko, ardından da Moti'yi kuran Türesin Anık, Laleli'deki bavul ticaretinde en fazla tercih edilen Türk markalarından biri. Yıllık cirosunun 7 milyon dolar olduğunu söyleyen Anık, "Laleli kayıt altında olmadığı için bilemiyoruz. Ama gerçek ciromuz bunun çok üzerinde" diyor. Markasını oturtmak için pek çok zorlukla boğuşan Türesin Anık'ın son günlerdeki en büyük derdi ise küresel ısınma. Anık, ne doğabilimci, ne de soba üreticisi. O yıllardır en iyi bildiği şeyi yapıyor, triko üretiyor. Ama eskiden kalın yünlerle üretilen 'kazak'ları artık hiç kimse giymek istemiyor. Birincisi, artık büyük şehirlerde evler ve işyerleri eskisi gibi soğuk olmuyor, ikincisi de kışlar artık öyle sert geçmiyor. İşte, aralık ayı ve hava sıcaklıkları, hâlâ mevsim normallerinin üzerinde seyrediyor. Türesin Anık, ince triko üretebilmek için makine parkını yüzde 40 oranında yenilemiş. Bir makinenin 100 bin Euro olduğunu söyleyen Anık, "Büyük ölçekli iş yapıyorsanız 50-60 makineden az olmaz. Bizim 50 makinemiz var, yarıya yakını ince triko üretimi için. Kazakların kol altlarına da üç tane küçük delik açacağız ki nefes alsın, terleyince rahatsız etmesin" diyor. Türesin Anık'ın son dönemde denediği yeniliklerden biri de soya fasulyesi, kayın ağacı ve bambu kumaşından elde edilen iplikte kışlık kazak ve yazlık penye bluz üretmek. Bu kazakların en büyük özelliğinin kışın vücudu sıcak tutmasına rağmen terletmemesi olduğunu belirten Anık, şunları anlatıyor:
KAYINDAN İPLİK "Özellikle büyük şehirlerde artık evler de ofisler de kaloriferli. Kimse 80'lerdeki gibi kalın, balıkçı yaka kazak giyemiyor. Onları üretenmakineleri İran'a, Suriye'ye, Hindistan'a gönderiyoruz. Orada hâlâ kalın üretim var. Elimizde kalanlarla da Rusya ağırlıklı üretim yapıyoruz, ki bu yıl Rusya da soğumadı. Ben bu küresel ısınmayı çok dert ediyorum doğrusu. Şimdi bambu, soya fasulyesi ve kayın ağacından yapılan iplikleri ithal ediyoruz. Bunlardan üreteceğimiz triko ve tişörtler hem çok ince hem de yumuşak."
Erkek için de üretime başlıyor TRİKO dendiğinde annelerimizin giydiği, koyu ve ağırbaşlı renklerle bol kesimli üretilen giysiler geliyor akla. Motif'in Classic koleksiyonu hâlâ öyle. Ama bu ürünlerin alıcıları artık Anadolu'da yoğunlaşıyor. Şehirli anneler ve hatta anneanneler gençlerin renk ve modellerine yaklaşırken, Anadolu kadını kahverengileri, bejleri ve ağırbaşlı kesimleri terk etmiyor. "Anadolu'da belediye başkanının, kaymakamın, valinin hanımının markasıyız" diyen Türesin Anık, en çok iadenin de oralardan geldiğini söylüyor. Çünkü şehirli çalışan kadın çalışma hayatının içinde giydiklerini daha hızlı tüketirken, Anadolu'daki daha uzun süre giyiyor ve beklentisi de yükseliyor.
'ANNE MAĞAZALARI' GELİYOR Kadın trikosu üreten Motif'in, gençler, anneler ve çalışan kadınlar için farklı kategorileri var. Yakın zamanda erkekler için de üretime başlamaya hazırlanan Anık, bu konuda altyapıyı oluşturuyor. Markasını büyük zincir mağazaların tamamına veren Türesin Anık'ın önümüzdeki dönemde planladığı en önemli yenilik, kendi mağazalarını açmak. Bu mağazalarda kendi ürettiği trikolarla kombinlenecek çanta, ayakkabı, aksesuar da bulundurmayı hedefleyen Anık, "Ben Anneler Günü'nde ilk akla gelen mağaza olmak istiyorum. Düşündüğüm konsept daha küçük ve derli toplu, üstelik de yorucu olmayacak. Annesine triko alan, uygun eşarbı da bulacak yanında, çantayı da" diyor. Türesin Anık, erkeklerden de talep geldiğini ve önümüzdeki kıştan itibaren erkek trikosu üretimine de başlayacaklarını söylüyor.