Veresiye satışların toplam satışlara oranı yüzde 35. Veresiye satılan ürünlerin başında yüzde 92 ile kuru gıdalar geliyor. Doğu'daki bakkallar veresiye defteri tutmada daha titiz, Akdenizliler sadece ürünü not ediyor.
Vereseyi defteri; bakkalların başucu kitabı! Toplam alışverişin ortalama yüzde 35'i veresiye yapılıyor. Kuru gıdalar, yüzde 92 ile en fazla veresiye satılan ürün grubunda. Öte yandan Ege ve Akdeniz'de alkollü içeceklerin veresiye satışı da yüzde 15'e ulaşıyor. Bakkalların yüzde 57'si veresiye defterinde kayıt tutarken kimin ne aldığı ve ne kadar ödemesi gerektiğini yazıyor. Bu kesimde Doğu bölgeleri ön plana çıkıyor. Bakkalların yüzde 35'i sadece kimden ne kadar para alacağını not ediyor bu kesimde de Marmara, Ege ve İç Anadolu öne çıkıyor. Akdenizliler ise sadece kimin hangi ürünleri aldığını not ediyor.
MARKETLER İZLENİYOR Bakkalların yüzde 48'i supermarket fiyatlarıyla ilgilenmiyor. İlgilenmeyenler ağırlıklı olarak marketleşmenin zayıf olduğu kırsal bölgelerde yaşıyor. Dolayısıyla böyle bir takibe zaten gerek duymuyor.
Ancak şehirlerdeki bakkalların gözü supermarket raflarında. Yüzde 20'si sık sık giderken yüzde 18'i ara sıra, yüzde 14'ü ise seyrek olarak takip ediyor. Takip edenlerin yüzde 70'i markete gidip bakmayı tercih ederken yüzde 47'si insert ve supermarket broşürleriyle bilgileniyor. Bakkalların üretici firmalardan en büyük beklentisi, marketlere sunulan iskontoların kendilerine de sağlanması. Bu isteği uygun fiyatla alım izlerken, yüzde 80'i de ödeme vadelerinin uzun olmasını talep ediyor. Bakkalların yüzde 56'sı ürün tedariğinde distributor firmaların periyodik olarak mal getirmesini tercih ederken, yüzde 42'si mal bittikçe edistribütör firmaya sipariş veriyor. Gidip toptancıdan alanların oranı yüzde 28'de kalırken toptan satış yapan Metro, Bizim Toplu Tüketim gibi marketlere gidenler yüzde 19. Büyük hipermarketlerin kampanyalarından yararlanarak alışveriş yapanlar
ise yüzde 3'te kalıyor. EV SAHİPLİĞİ YÜKSEK Bakkallar, iyi ya da kötü bir ev sahibi olmayı başarmış. Ev sahipliği oranı yüzde 65. Yüzde 33'ünün dükkanı da kendilerine ait. Ancak yazlık/yayla evi gibi ikinci ev sahibi olma oranı sadece yüzde 4. Bakkallar mal alıp taşıma nedeniyle otomobile de ihtiyaç duyuyorlar. Bu da otomobil sahipliğini yüzde 46'ya çıkarıyor. Sigara dışarıda tutulduğunda bakkallardan yüzde 15.2 ile en çok bira satın alınıyor. Bunu yüzde 13.7 ile gazlı içecekler izlerken yüzde 11.1 ile ağır alkollü içecekler üçüncü sırada yer alıyor. Bisküvi ve kekler bakkal alışverişinin yüzde 8.2'sini oluştururken tüketiciler sıvı yağ, çay, yoğurt, meyve suyu gibi ihtiyaçlarında daha düşük oranlarda bakkalı tercih ediyor.