'Alırım anahtarını' makinesi
Bir gün yanımda oturan Uğur Cebeci, "Yahu bu otomobilde direksiyona gerek yokmuş. Bu nasıl otomobil?" demişti. Hele hele tek aracın ancak sığacağı bir yere tam gaz yapıp yan yan kayarak girdiğimi görünce çoluk çocuktan kesilmişti
Z serisinin M'lerine bayılıyorum. Garip oldu değil mi? Ama doğrusu bu. BMW Z1, Z3 ve Z4 serilerini yaptı. Z1'in kullandım, Z3 M'i kullandım, Z4 M'i kullandım. Hepsi müthiş. Çağının ötesinde modern otomobiller olmalarına rağmen, eski zamanların büyük sürüş keyfini veren makineleri'. 1990'ların ortasında Z3 cabrio kullanıyordum. Bir gün yanımda oturan Uğur Cebeci, "Yahu bu otomobilde direksiyona gerek yokmuş. Bu nasıl otomobil?" demişti. Hele hele tek aracın ancak sığacağı bir yere tam gaz yapıp yan yan kayarak girdiğimi görünce çoluk çocuktan kesilmişti. Z3 M müthiş bir otomobildi. Ama Z4 onu aşmış vaziyette. Z4 M bildiğiniz Z4'ün cabrio değil; coupe olanının M motorlusu. Yani 3,2 litre hacimli. 343 beygir güçlü olanı. Ağırlığı ise ıslak olarak 1500 kg. Yani benzini ve yağı konulmuş olarak.
FRENLER DUMAN İÇİNDE Kağıt üzerinde 0'dan 100'e 5 saniyede çıktığı yazıyor ama verdiği hissiyat sanki çok daha kısa sürede bu işi yapıyormuş gibi. Benim kronometre 4,8 gösterdi. Bilmem yalan, bilmem sahi. Dört tekerlekte soğutmalı disk frenler var. Benim kullanımımla ilk 15 kilometrenin sonunda dumanlar içinde kalmış diskler. Otomobilin içi neo klasik sayılabilir. Lüzumsuz pek bir şey yok. Kilometre ve devir göstergeleri... Benzin, yağ harareti... Sportif görüntülü, çok iyi renklendirilmiş göstergeler. Ortada sade görüntülü ama çok iyi ses veren bir müzik sistemi. Koltukların arkasındaki woofer'ların verdiği ses ağlıyor. Müzik sisteminin altında yine basit görüntülü bir havalandırma. Otomobilin içi deri kaplı. Sadece dashboard'un üzerinde yok; olsa çok iyi olacak. Elektrikli koltuklar çok sert ama rahat. Hafif bir F1 otomobili kullanma pozisyonu sunuyor. Yan destekler iyi. Otomobil savrulurken siz koltukta sabit kalıyorsunuz.
DİREKSİYON MÜKEMMEL Üç kollu son derece sportif direksiyon ele geliş açısından benim gördüklerimin en iyisi diyebilirim. Çok rahat kavranıyor. Kalın olduğu için tam gerektiği gibi tutulabiliyor. Tavan bombeli ve yüksek. Baş mesafesi çok iyi. Galiba bunun için dizayndan biraz fedakarlık yapılmış. Bu otomobili sürmek, bir Ferrari sürmek kadar keyifli. M'in mühendisleri enfes işler başarmışlar. Güçlü motor, gücü 6 ileri düz bir şanzımanla tekerleklere ulaşıyor. Vites aralıkları mükemmel, oranları da. Kalkış, ara hızlanmalar her şey mükemmel. Bana şaftı biraz kısa gibi geldi. Bunun hızlanma değerlerine etkisi olduğunu hissettim. Umarım yanılmamışımdır. Otomobil 260 kms'ye kadar hiç sıkıntı çekmeden ulaşıyor. İşletim sistemi izin verse daha da gidecek gibi. Direksiyon hassasiyeti süper sayılmaz ama fena da değil. Galiba ön süspansiyonla direksiyon arasında ilginç bir bağlantı oluşturulmuş. Tepkiler ona göre değişebiliyor. Ama tutarlılık var. Çok güçlü BMW'lerin hastalığı olan gazdan ayak çekince arkanın kayması efekti bunda hiç ama hiç yok. Ama vites küçültüp gaza yüklenince yanı hafifçe sağa kayıyor. Buna mukabil sert virajlarda kilitli difransiyel çok başarılı. DS devredeyken otomobil müthiş güvenli. Ama DSC'yi yani dinamik stabilite kontrolünü kapatınca da otomobilin başarısı sürüyor hatta daha keyifli hale geliyor. Doğru girilen virajlarda hiç sorun değil, ama virajı tamamlarken gaza basılınca önü kayıyor. Hafif kontra kontrolü yeniden ele almak için yeterli. Ağırlık dengesi mükemmel. 150 kms hızla kazık frende bile otomobil çizgisinden çıkmıyor. Z4 M spor otomobil seven herkese tavsiye edebileceğim bir otomobil. Beni rahatsız eden tek yönü ön kaputunun yukarı doğru olan bombesi. Onun dışında kısa arka, uzun ön, yüksek jantlar, kavisli ön cam müthiş. Otomobilin basıklığına rağmen arka görüş açısı idare ediyor. Arkadan görüntü ise mükemmel. Ve işin garibi bu kadar güce rağmen tehlikeli bir otomobil de değil. Çünkü çok 'driveable' (Ne demekse). Yemin ederim Ferrari keyfi veriyor. Üstelik üçte bir fiyatına. Bu otomobil 110 bin avro civarında. Elbette ucuz değil ama böyle bir keyif için ödenebilecek bir bedel.
Z4 3.0'I DA DENEDİK Aradaki farkı görelim diye önce bir Z4 3.0 denedik. 360 beygir ve 1400 kg olanı. Doğrusu o da çok iyi. Hatta yeterli. Ama kalkışını beğenmedim. Gaza basıyorsunuz. Önce bir düşünüyor. Sonra kalkıyor ama hayal kırıklığı yaratıyor. Fakat ara gazlanmalarda o da çok başarılı. M'den daha insani bir sürüşü var. İçi hemen hemen aynı. Sadece göstergelerin rengi değişik. "Bu gayet iyi," demiştim ama Z4 M'e binince atla eşek arasındaki farkı gördüm. Ama aklı başında adamların şeğe binmesi' daha makul çünkü M insanı azdırıyor. Nasıl azdırdığını görmek istiyorsanız Ufuk Sandık'ın yakında Kanal 1'de yayınlanacak olan 0 Kilometre adlı televizyon programını seyredin. O programda ç otomobilleri' deneyeceğim. Z4 M'in ne demek olduğu oradaki görüntülerde daha iyi anlaşılacak.
BMV Z4 M Coupe Motor: 3.2 litre sıralı 6 silindir Max Güç: 343 bg. Max Tork: 365 nm 0-100 hızlanma: 5 sn Ağırlık: 1495 kg. Fiyatı: 200 bin YTL
|