Türk denizciliği ilerliyor; komşu tedirgin
Denizcilikte içerden dışardan her türlü engellemeye rağmen pek çok mesafe kaydettik. Doğrusunu isterseniz epey yol kat etmişiz de bizler pek farkında değiliz. Bütün bu gelişmelerden de en çok rahatsız olan ülke elbette ki bugüne kadar bizim pasifliğimizden de istifade ederek dünyanın sayılı güçlerinden biri olmayı başaran Yunanistan. Her fırsatta söylüyorum. Bodrum'da yapılan Turgutreis ve Yalıkavak marinaları şu anda dünyanın en ünlü marinalarına bile fark atacak kadar mükemmel tesisler oldu. Türk yatırımcısının önünü kesmezsek ve maddi, manevi engeller çıkartmasak daha pek çok tesis kazanacağız. İnanın bileğimizi kimse bükemeyecek. Bu kesin... Ama başta Milli Emlak Genel Müdürlüğü olmak üzere bürokrasi marinacıların ümüğünü sıkıyor, o da kesin!..
YUNANİSTAN'DA PANİK Denizdeki rekabet yolcu gemilerinde de olanca gücüyle sürüyor. Kuşadası'nın, İstanbul'un ve daha güneydeki limanlarımızın gelişmesi, yeni projeler peşinde olmamız Yunanistan'da gerçek bir panik yarattı. Nitekim geçtiğimiz ay sırf bu işle ilgili geniş bir toplantı düzenlediler. Yunanistan Turizm Kalkınma Bakanlığı ve Yunanistan Turizm Organizasyonu desteği ile dokuz turizm kuruluşunun ortaklaşa düzenlediği bir forum ve sonrasında söylenenler ve yazılanlar komşunun bizdeki gelişmelerden ne kadar rahatsız olduğunu ortaya koydu. Yunanistan Turizm ve Seyahat Acenteleri Birliği (HATTA) Başkanı Yani Evangalau'nun basın toplantısında söyledikleri çok ama çok dikkate değer. Başkan resmen gemi seferlerinin Doğu Akdeniz'e kaydığını açıklarken 'deniz seyahatlerinin haritasını değiştirmekten bahsederek' şunları söyledi: "Bugün deniz seyahatleri uluslararası çapta 11 milyondan fazla yolcu çekiyor ve bu yoğun bir artış gösteriyor. Bunların sayısal olarak 3.2 milyonu Avrupa pazarından gelmektedir."
GEMİ YAPIMINA 17 MİLYAR DOLAR "Artan taleple Akdeniz deniz seyahatlerinin gelişmesinin gelecek yıllarda, çok kısa zamanda günümüz deniz seyahatlerinin hakim bölgesi olan Karayipler'in boyutuna yaklaşması bekleniyor. Ayrıca küçük gemiler ve yelkenlilerle yapılan seyahatlerin de yabana atılmaması lazım. Yeni seyahat gemileri yapımı için verilen siparişlerin tutarı 17.5 milyar Amerikan Doları'na ulaşmıştır. Daha basit olarak anlatırsak bu gemi şirketleri aşamalı olarak Akdeniz'i binlerce yatak ve süper modern gemilerle istila etmektedirler." Konuşmasında kabotajın önemine de değinen HATTA Başkanı Evangalau Türkiye ile de ilgili olarak ilginç açıklamalar yaptı ve Kuşadası Limanı'nı şu sözlerle şikayet etti: "Çok belirgin bir örnek SEADREAM Başkanı tarafından dile getirilmiştir. Şirketinin süper lüks yatı sadece 55 kabinlidir. Tercih edeceği Pire- Pire yolculuğu yerine zorunlu olarak Pire- Kuşadası seyahatlerinde bizim tarafımızdan 7 milyon doların Türklere bağışlandığını hesaplamıştır. Eğer 140 yolcu ile bu rakamlardan bahsediyorsak, 2.500 ve üzeri yolcu ile hareket eden çok modern bir gemiyi düşünün." Yunanistan'ın çabalarına karşın İstanbul'a acilen yapılacak bir kruvaziyer limanı, yolculukların Karadeniz'e de uzanmasına imkan sağlayacak. Liman derken taş çatlasa iki gemi kapasiteli Galataport'u kastetmiyorum. İstanbul'a en az 4-5 geminin yanaşabileceği bir kruvaziyer limanı şart. Gemileri Marmara'nın ortasında bekletmekten, limanda yer yok mazeretlerinden süratle kurtulmamız gerekiyor. Hem de ne kadar çabuk olabilirse o kadar... Odessa'da bile mükemmel bir kruvaziyer limanı olduğunu düşünürsek durumumuz daha da aciliyet kazanıyor.
|