|
|
|
4 milyar dolar vergi kaybı
Marka Koruma Grubu Sözcüsü ve Procter&Gamble (P&G) Dış İlişkiler Direktörü Hayrünnisa Aligil, bu yıl devletin sahte ürünlerden dolayı uğrayacağı vergi kaybının 4 milyar doların üzerinde olacağını bildirdi.
Hayrünnisa Aligil, Türkiye'de kayıt dışı ekonominin gayri safi milli hasılaya (GSMH) oranının önemli rakamlara ulaştığını, tarım dışı sektörlerdeki kayıt dışı oranının yüzde 34, tarımda ise yüzde 90 olduğunu belirterek, kayıt dışı yüzünden yıllık vergi kaybının 9-11 milyar dolar seviyesinde bulunduğunu söyledi.
Özellikle merdiven altı üretim olarak tanımlanan sahte mal üretimi sektörünün ekonomik boyutlarının tam olarak ölçülebilmesinin olanaklı görünmediğini ifade eden Aligil, dünyada varlığını sürdüren sahteciliğin, tüketicilerin
sağlığı başta olmak üzere, işleri, rekabeti, ticareti, araştırma ve geliştirme alanındaki yatırımları tehdit ettiğini söyledi.
Aligil, geçtiğimiz yıllarda AB sınırlarında el konulan 10 milyon sahte ürünün bugün 103 milyona ulaştığını kaydederek, sahte ürünlerdeki artışın özellikle ilaç, oyuncak, ev bakım ürünleri, yiyecek ve içecek ürünlerinde olmasının tüketicinin sağlığı ve güvenliği için tehdit oluşturduğunu ifade etti.
Sahteciliğin bir başka boyutunun da sahte pasaport, ehliyet, evlilik cüzdanları ve kimlik gibi bir takım kişisel belgelerin, yasa dışı göçlere sebebiyet verme ve ülkelerin güvenliklerini tehlikeye sokma olduğunu anlatan Hayrünnisa Aligil, Türkiye'de ise hem üretim hem de ithalat yoluyla sahte ürün pazarlanabildiğini söyledi.
''TELİF HAKKI SORUNUYLA İLGİLİ BİLİNÇ DÜZEYİ OLDUKÇA İLERİ''
Hayrünnisa Aligil, şunları kaydetti:''Özellikle gıda, ilaç, ambalajlı tüketim ürünleri sektöründe sahte/taklit ürünler kamuoyunun henüz farkında olduğu bir olgu değil. Ancak, fikir ve sanat eserleri konusundaki telif hakkı sorunu, korsan kaset, CD, DVD ve diğer yayınlar konusunda bilgi ve bilinç düzeyi oldukça ileri. Bir önemli fark ise tüketiciler, tüketim ürünlerinin sahtesini bilmeden, fikir ve sanat eserleri ya da tekstil ürünleri, çanta, saat gibi ürünlerin sahtesini ise ucuz olduğu ve sağlığa zararlı etkisi bulunmadığı gerekçesiyle alıyor.''
Sahte ürünlerin insan sağlığını ciddi boyutta tehdit ettiğini vurgulayan Aligil, özellikle gıda, alkollü içecek, ilaç, ambalajlı tüketim ürünlerinin sahtelerinin tüketilmesinin bağırsak enfeksiyonları, zatürre, kanserojen etkiler, alerjik reaksiyonlar, mantar enfeksiyonları gibi olumsuz tablolara neden olarak ölüm vakaları ile sonuçlanabildiğini söyledi.
Hayrünnisa Aligil, sahteciliğin ekonomik anlamda hem devleti hem de vatandaşı kayba uğrattığını, vergi ve gelir kaybı, kayıt dışı istihdam gibi sonuçlar doğuran sahteciliğin, ülke itibarını olumsuz yönde etkilerken yabancı yatırımcılarda da ciddi boyutta çekince yarattığını ifade ederek, pazarda oluşan haksız rekabetin, markanın değerini düşürürken itibar ve güvenin sarsılmasına neden olduğunu kaydetti.
Sahtecilik ile mücadelede herkesin sorumluluğunu yerine getirmesi, tüketicinin alışveriş yaptığı yerleri doğru denetlemesi gerektiğini belirten Aligil, bu yıl devletin sahte ürünlerden dolayı uğrayacağı vergi kaybının 4 milyar doların üzerinde olacağını bildirdi.
''MARKA SAHTECİLİĞİ'' KONFERANSI
Hayrünnisa Aligil, Marka Koruma Grubunun Türk Patent Enstitüsü ile 17 Kasım 2006'da İstanbul'da ''Marka Sahteciliği: Dünya ve Türkiye'de Durum, Tespitler ve Çözüm Önerileri'' başlıklı uluslararası bir konferans düzenleyeceğini bildirdi.Aligil, konferansa Türk Patent Enstitüsü, Uluslararası Yatırımcılar Derneği, WIPO, Interpol, Nijerya Gıda ve İlaç Yönetim ve Kontrol Kurumu, Dünya Gümrük Örgütü, Avrupa Birliği Komisyonu, Adalet Bakanlığı, Emniyet Genel Müdürlüğü, Jandarma Genel Komutanlığı ve Gümrük Müsteşarlığı gibi konunun uzmanı kurum ve kuruluş temsilcilerinin katılacağını söyledi.
Konferansa Interpol Genel Sekreteri Ronald K. Noble'yi de davet etiklerini belirten Aligil, Interpol yetkililerinin konferansta sahtecilikle ilgili dünyada yaşanan örnekler, mücadele yöntemleri, alınan tedbirler, mevzuat ve uygulamada yaşanan deneyimlerle ilgili bilgi vereceğini kaydetti.
(AA)
|