HTP'nin Ramazan Raporu'na göre ailelerin yüzde 41'i Ramazan'da gıda-içecek harcamalarını artırdı. Bu kitlenin harcama artışı yüzde 64'e çıktı. Gıda-içecek artışında en büyük oran yüzde 116 ile et ürünlerinde. Artışta en büyük pay alt sosyoekonomik sınıfta.
Önceki gün açıklanan verilerde, eylül ayı enflasyonunun yüksek çıkmasında Ramazan etkisine dikkat çekilirken, HTP'nin hazırladığı Ramazan Raporu, fiyat artışlarının kaynağını oluşturan talep artışını istatistiklerle ortaya koydu. Hane Tüketim Paneli Araştırma ve Danışmanlık Şirketi'nin (HTP) evlerde Ramazan ayı boyunca yapılan hızlı tüketim ürünü harcamalarını derleyerek oluşturduğu rapora göre Ramazan ayında hanelerin ortalama tüketim harcaması 2003'te yüzde 16, 2004'te yüzde 25, 2005'te ise yüzde 16 oranında arttı. 2005 yılında Türkiye aylık ortalama HTÜ harcaması 2.450 milyon YTL iken Ramazan ayında bu değer 2.842 milyon YTL'ye çıktı. Harcamalar yüzde 23 ile en çok DE olarak tanımlanan alt sosyoekonomik sınıfta arttı. Harcamayı artıran ailelerin kalabalık olduğu ve alışverişten sorumlu olan kişinin daha yaşlı olduğu da dikkat çekti. HTP, toplam 27 ildeki 4 bin 900 hanede toplam hızlı tüketim ürünleri harcamalarının haftalık olarak beyan edilmesi sistemine göre çalışıyor. Türkiye'yi sosyo ekonomik statü, hane büyüklüğü, bölgeler vb. açılardan temsil edecek şekilde seçilen haneler, 73 milyon kişiyi temsil ediyor.
DOĞU'DA
FARK YÜKSEK HTP'nin Ramazan Raporu'na göre Ramazan ayında Doğu Anadolu ve İç Anadolu Bölgesi'ndeki haneler, harcamalarını diğer bölgelerdeki hanelere kıyasla daha fazla artırdı. Harcamasını artıranların yüzde 20.3'ünü İç Anadolu, yüzde 19.9'unu ise Doğu ve Güney Doğu Anadolu'da yaşayan aileler oluşturdu. Ramazan'da kuruyemişçi ve büfeler hariç tüm perakendeci kanallarında daha fazla para harcanırken en büyük harcama artışı et ve işlenmiş et ürünlerindeki büyümeden dolayı kasaplarda gerçekleşti. Belli başlı ulusal zincirlerde Ramazan ayındaki alışveriş sepetleri, diğer dönemlerdeki sepetler ile kıyaslandı. Buna göre çorbalar ulusal zincirlerde aylık ortalamaya kıyasla en çok büyüyen ilk 5 kategori arasına girdi. Aylık ortalama değerlere kıyasla Ramazan ayında harcamasını yüzde 20 ve daha fazla artıran hanelerin 'Artıranlar' olarak tanımlandığı rapora göre Türkiye'deki hanelerin yüzde 41'i 'Artıranlar' tanımlamasına dahil oldu.
YAŞLILIK ETKENİ Ve bu kitle Ramazan'da aylık ortalama gıda-içecek harcamasını yüzde 64 oranında büyüttü. Bu haneler normal dönemde Türkiye toplam gıda-içecek harcamalarının yüzde 39'unu gerçekleştirirken bu oran Ramazan'da yüzde 51'e çıktı. Kalabalık ve alışveriş kararını daha yaşlı kişilerin verdiği ailelerde harcama artış oranının da yükseldiği dikkat çekti.