THY uçaklarındaki ıslak mendillerde yer alan 'alkolsüz' ibaresi polemik yarattı. Mendili veren firma, "Bu ideolojik değil, sağlıkla ilgili" diyor.
Türk Hava Yolları'nın (THY) ikram kutularında verdiği ıslak mendillerdeki 'alkolsüz' ibaresi tartışma yarattı. Futbol yorumcusu Erman Toroğlu'nun önceki akşam televizyon programında gündeme getirerek eleştirdiği 'alkolsüz mendil' uygulamasıyla ilgili görüştüğümüz mendil üreticileri, "10 bin fitte alkolün yaratacağı yan etkiyi göze alamayız. Bunun idolojik bir nedeni yok" açıklaması yaptılar.
THY'nin geçici çözümü Üç yıldır THY'ye ıslak mendil üreten Almea firmasının, Akbank'ın mendillere sponsor olmaktan vazgeçmesi sonucu mendil vermekten vazgeçmesinden sonra gündeme gelen tartışmada, yeni alınan mendillerin üzerinde "Alkolsüz nemlendirici mendil" yazılması, konuyu ideolojik bir platforma taşıdı. THY Almea'dan mendil alamayınca önce Balpak adlı bir şirketten mendil aldı. THY'ye reklam karşılığı 30 bin YTL'lik mendil veren Balpak'ın yetkilisi Ferda Devrim, bunun dini bir nedeni olmadığını, yurtdışında alkollü mendilin yasaklandığını söyledi. Devrim, "2000 yılında yurtdışında bir çocuğun gözü alkollü mendil yüzünden kör oldu. Cildi alkole hassas olan kişiler var. Biz de bu yüzden mendillerde alkol kullanmadık ve bunu da ambalaj üzerinde belirttik" dedi. THY'nin Balpak'tan aldığı mendiller bitince yapılan ihaleyi bu kez Cesa Kimya aldı. Cesa, THY ile 1 milyon adetlik anlaşma yaptı. Mendillerin üzerinde kendi markası olan 'Stambul'u kullanan ve THY'den başka ücret almayan şirket, sponsor arayışına girdi. Cesa Kimya Genel Müdürü Vecih Çekmecelioğlu, mendilde alkol kullanmamalarının yanlış anlaşıldığını belirterek, "Avrupa'da bu konuda sorunlar yaşandı. Bu yüzden Avrupa alkollü mendil üretiminesınırlama getirdi" dedi. Çekmecelioğlu, bu konuda yapılan yorumları "bilgisizlik" olarak niteleyerek şunları söyledi: "Türkiye'de 8 yıldır alkolsüz mendil kullanılıyor. THY ihale yaptı, ama ihaleyi kazanan firma görevini yapmadı. Biz de THY'ye kendi ürünümüzü verdik. Daha bir kuruş para almadık. 1 milyon adet yolladık, yine 1 milyon adet yaptırıyorum. Mendil ambalajına lale koyduk o da sorun oldu. Ben sosyal demokrat bir insanım, kimse alkolsüz mendili istismar etmesin. Onur Air ve Kıbrıs Havayolları'na da biz veriyoruz, onlar da alkolsüz istiyor."
BU BİR STRATEJİDİR Vecih Çekmecelioğlu, 1 milyon adet mendilin THY'nin sadece 20 günlük ihtiyacını karşıladığını belirterek, ondan sonrası için sponsor bulmaları gerektiğini vurguladı. Firma kimyageri Reyhan Yüksel de mendilde alkol kullanımına ilişkin şu bilgileri verdi: "Bu eğilim yurtdışında yayılıyor. Stambul Towels olarak alkollü mendil üretmenin çok daha kolay olduğunu söylemeliyim. Ama biz strateji olarak kullanım sırasında doğabilecek zararları en aza indirgemek için mendili kullanacak kişilerde ne yaş, ne cinsiyet, ne ırk, ne dil sınırlaması olmaksızın hem de bu zararların yerden en az 10 bin fitte ortaya çıkabileceği düşüncesiyle özellikle uçak yolculukları için alkolsüz mendil üretmeyi tercih ettik."
* Islak mendilin geçmişi 10 yıl öncesine dayanıyor. * Pazarın büyüklüğü 15 milyon $. * Pazardaki hızlı büyüme, üretici firma sayısını artırıyor. * Türkiye'de yaklaşık 68 ıslak mendil üreticisi olduğu tahmin ediliyor.