|
|
|
Elektrik dağıtım şirketlerinin sorumlulukları belirlendi
Elektrik dağıtım şirketlerinin sorumlulukları belirlendi.Buna göre Elektrik dağıtım şirketleri, kullanıcılara sunduğu hizmetin kalitesinden sorumlu olacak.
Bildirimsiz uzun kesintiler için yıllık maksimum kesinti süresi ve sıklığına ilişkin hedefler, 1 Ocak 2007 tarihinde uygulamaya konulacak. Yıllık maksimum kesinti sıklığına ilişkin değerleri aşan her kesinti için mesken abonelerine 20 YTL, diğer abonelere 80 YTL ödenecek. Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunun (EPDK) hazırladığı ''Elektrik Piyasasında Dağıtım Sisteminde Sunulan Elektrik Enerjisinin Tedarik Sürekliliği, Ticari ve Teknik Kalitesi Hakkında Yönetmelik'', Resmi Gazete'nin bugünkü sayısında yayımlanarak, yürürlüğe girdi.
Yönetmelikle,
elektrik enerjisinin tedarik sürekliliği, ticari ve teknik kalitesine ilişkin olarak dağıtım şirketleri tarafından uyulması gereken kurallar ile uygulamaya ilişkin usul ve esaslar belirlendi.
Yönetmeliğe göre, dağıtım şirketi, dağıtım lisansında belirlenen bölgede bulunan kullanıcılara sunduğu hizmetin kalitesinden sorumlu olacak. Dağıtım sisteminde sunulan hizmetin kalitesi, ''tedarik sürekliliği kalitesi'', ''ticari kalite'', ''teknik kalite'' olmak üzere EPDK tarafından 3 ana başlık altında izlenecek.
EPDK, elektrik enerjisinin tedarik sürekliliği, ticari ve teknik kalitesinin dağıtım şirketi tarafından ilgili standartlara uygun şekilde ölçümlenerek kayıt altına alınması ve bu göstergelere ilişkin dağıtım şirketinin performansının belirlenmesine esas tüm süreç ve veriler ile diğer tüm bilgi ve belgeleri denetleyecek veya denetlettirecek.
Dağıtım şirketlerinin yerinde denetimi, EPDK'ya yapılan bildirimler ile sunulan tablo ve raporların ön incelemesinin ardından gerek görüldüğü hallerde veya müşteri şikayetleri üzerine gerçekleştirilecek.
Tedarik sürekliliğine, ticari kaliteye ve teknik kaliteye ilişkin verilerin ve göstergelerin öngörülen doğruluk sınırlarının dışında olması durumunda, dağıtım sistemi gelir tavanının hesaplanmasına esas teşkil edecek kalite göstergeleri bulunacak.
TEDARİK SÜREKLİLİĞİ KALİTESİ
Hizmet kalitesini gösteren unsurlardan ''tedarik sürekliliği kalitesi'', dağıtım sisteminin, elektrik enerjisi talebini ekonomik olarak kabul edilebilir maliyetlerde ve asgari kesinti süresi ve sıklığı ile karşılayabilme kapasitesini ifade ediyor.Dağıtım şirketi, meydana gelen uzun, kısa ve geçici kesintileri kaydedecek.
Uzun kesintilere ilişkin kayıtlarda, ''kesintinin kaynaklandığı gerilim seviyesi ve yeri'', ''kesintinin tarihi ve başlama zamanı'', ''kesintinin nedeni'', ''volt kullanımına göre sınıflandırılmış kullanıcıların sayısı '' gibi unsurlar yer alacak.
Sadece uzun kesintiler, bildirimli ve bildirimsiz olarak sınıflandırılacak.Dağıtım şirketi, söz konusu bilgilerin yer aldığı tabloyu, her yıl 31 Mart tarihine kadar Kuruma sunacak.
Dağıtım şirketi ayrıca, tutulan kayıtlardan türetilen kalite göstergelerini, aylık olarak internet sayfasında yayımlayacak. Dağıtım şirketi, talep etmeleri halinde kullanıcılara, kesinti kayıtlarında yer alan bilgileri de verecek.Dağıtım şirketi, kesinti kayıtlarını hazırlarken, ''mücbir sebepler,kullanıcıların neden olduğu hasarlar, hırsızlık, yangın sonucunda hat ve kablolarda oluşan zararlar, uluslararası nedenler, can ve mal güvenliğine yönelik zorunlu kesintiler'' gibi unsurları dikkate almayacak. Ancak dağıtım şirketinin bu unsurları belgelendirmesi gerekecek.
Yönetmeliğe göre, Kurum, sunulan bilgi ve belgelerin doğrulanması için gerekli incelemeleri yapabilecek veya yaptırabilecek.
TİCARİ KALİTE
Diğer kalite göstergelerinden ''ticari kalite'' de ''kullanıcılara enerji satışı ve/veya hizmetin sunumuna ilişkin faaliyetin tüm evrelerinde meydana gelecek ilişkilerin Kurum tarafından belirlenecek standartlara uygun olarak gerçekleşmesi''ni ifade ediyor.
Yönetmeliğe göre, dağıtım şirketi, ticari kalite göstergeleri açısından asgari olarak yönetmelikte yer alan standart süreleri sağlamakla yükümlü olacak. Bazı göstergeler ve öngörülen tazminat miktarları şöyle:
- Kullanıcılar, programlı kesintiler hakkında yazılı, işitsel veya görsel basın yayın kuruluşları aracılığıyla, ''en az 48 saat önce'' bilgilendirilecek. Aksi takdirde, dağıtım şirketinin bir sonraki yıl gelir tavanından tazminata konu her bir kesinti için 1000 YTL düşülecek. - Ödeme bildirimi kullanıcıya ''son ödeme tarihinden en az 10 gün önce'' tebliğ edilecek. Bu esasa uyulmaması halinde, ilgili faturanın yarısı tahsil edilecek. - Hatalı bildirim itirazlarına ait inceleme sonuçları, kullanıcıya ''en geç 10 işgücü içinde'' bildirilecek. Aksi takdirde ödenecek tazminat miktarı 50 YTL olacak. - Hatalı bildirim itirazının haklı bulunması halinde de itiraza konu tüketim bedeline dair fazla tahsil edilen bedel, tüketiciye ''3 işgücü içinde'' iade edilecek. Bu esasa uyulmazsa fazla tahsil edilen bedelin 2 katı tazminat ödenecek. Bir ay sonrasından itibaren de yasal faiz işletilecek. - Borç veya kullanıcı hatası nedeniyle durdurulan hizmetin, etken ortadan kalktıktan sonra ''5 iş günü içinde'' yeniden verilmeye başlanacak. Aksi takdirde mesken abonesine 25 YTL, diğer abonelere 200YTL tazminat verilecek. - Müşteri hizmetleri kapsamında yüz yüze görüşme için alınan randevuların ''en fazla 1 saat gecikme'' ile gerçekleştirilecek. Bu kalemde mesken abonesi için tazminat miktarı 25 YTL, diğer aboneler için 60 YTL. - Kullanıcı hizmetleri merkezine gelen telefonların yüzde 80'i ''30 saniye'' içinde cevaplandırılacak. Dağıtım şirketi, ticari kalite göstergelerine uyumuna ilişkin bilgileri. 1 Ocak 2007 tarihinden başlamak üzere üzere her yılın Mart, Haziran, Eylül ve Aralık ayı sonuna kadar Kuruma sunacak.
TEKNİK KALİTE
''Teknik kalite'' kavramı da ''dağıtım sisteminin, elektrik enerjisi talebini, gerilimin frekansı, genliği, dalga şekli ve üç faz simetrisi açısından kabul edilebilir değişim sınırları içinde kesintisiz ve kaliteli bir şekilde karşılayabilme kapasitesi''ni gösteriyor. Dağıtım şirketi, elektrik kalitesinin, yönetmelikte belirlenen şartlara göre ölçülmesine ilişkin sistem ve teçhizatı kurmakla yükümlü olacak. Gerekli ölçüm altyapısının kurulmasını takiben, teknik kalite göstergeleri dağıtım şirketleri tarafından ölçülerek her yılın 31 Mart tarihine kadar Kuruma sunulacak. Elektrik enerjisinin ''tedarik sürekliliği'', ''ticareti'' ve ''teknik kalitesi'' ile ilgili sunulan hedefler ve eşik değerler doğrultusunda dağıtım şirketinin sergilediği performans, Kurul kararıyla gelir tavanına yansıtılacak. Yönetmelikte, hesaplamada esas alınacak unsurlara yer verildi.
GEÇİŞ SÜRECİ
Yurt genelinde elektrik dağıtım bölgelerinde, gerilim seviyelerine göre, bildirimsiz uzun kesintiler için yönetmelikte yer alan yıllık maksimum kesinti süresi hedefleri ile yıllık maksimum kesinti sıklığı hedefleri, 1 Ocak 2007 tarihinden başlayıp, 31 Aralık 2010 tarihinde sona ermek üzere uygulamaya konulacak. Kullanıcı başına yıllık maksimum kesinti süresi hedefleri:
2007 2008 2009 2010 (saat) ------ ------- ------ ------ İmar Alanı içi-OG* 8 7 6 5 İmar Alanı içi-AG* 14 13 12 11 İmar Alanı dışı 20 18 16 15
AG:Etkin şiddeti 1000 volt ve altındaki gerilim seviyesi OG:Etkin şiddetin 1000 volt üstünden 36 kV'a kadar gerilim seviyesi
Kullanıcı başına yıllık maksimum kesinti sayısı hedefleri: 2007 2008 2009 2010 ---------- ------------- ------------ ------------- İ.A içi 6 saati aşan 6 saati aşan 5 saati aşan 5 saati aşan 4 kesinti 4 kesinti 3 kesinti 3 kesinti İ.A dışı 9 saati aşan 9 saati aşan 8 saati aşan 8 saati aşan 6 kesinti 6 kesinti 5 kesinti 5 kesinti
TAZMİNAT ÖDEMESİ İÇİN KOŞULLAR
Yıllık maksimum kesinti süresine ilişkin hedeflerin aşılması durumunda dağıtım şirketlerinin ödemekle yükümlü oldukları tazminat miktarı, yönetmelikte yer alan formülle belirlenecek.Yıllık maksimum kesinti sıklığına ilişkin hedef değerlerin aşılması durumunda, süre açısından verilen sınırları aşan her bir kesinti için, dağıtım şirketleri mesken abonelerine 20 YTL, diğer abonelere ise 80 YTL ödemek zorunda olacak.
Tazminatlara ilişkin ödemelerin yapılabilmesi için, tazminat talep eden tüketicilerin faturalarının kendi adına olması, perakende satış lisansına sahip dağıtım şirketlerine herhangi bir şekilde borçlarının olmaması, usulsüz elektrik kullanımından ceza almamış olması, en son aya ait elektrik faturasını ibraz edebilmesi gerekecek.
Tazminata ilişkin başvuruların, elektrik enerjisinin tekrar tesis edildiği günden sonraki 5 iş günü içerisinde yapılması gerekecek. Başvurular dağıtım şirketi tarafından 20 işgünü içerisinde değerlendirilerek işleme konulacak. Ödemeler tazminatın kesinleşmesini takip eden ilk elektrik faturasından indirim yapılmak suretiyle tüketiciye ödenecek.
İkinci uygulama dönemi yatırım planı içerisinde, tedarik sürekliliğinin ve teknik kalitenin otomatik kaydı için tesis edilecek uzaktan izleme ve kontrol sistemi için yatırım öngören dağıtım şirketi, söz konusu yatırımı, 31 Aralık 2012 tarihine kadar tamamlayacak. 1 Ocak 2013 tarihinden başlamak üzere de elektrik enerjisi tedarik sürekliliği ve teknik kalite göstergelerine ilişkin tüm verileri otomatik kaydetmeye başlayacak.
(AA)
|